در حال بارگذاری ...
عکس خانوادگی با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی افتتاح شد

اثر محمود استاد محمد در تماشاخانه سنگلج

یک‌شنبه ۲۱ خردادماه آیین شب‌چراغ نمایش "عکس خانوادگی" نوشته محمود استادمحمد و با کارگردانی رضا بهرامی با حضور مخاطبان و جمعی از هنرمندان در لابی تماشاخانه سنگلج، برگزار شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی تماشاخانه سنگلج، یک‌شنبه 21 خردادماه آیین شب‌چراغ نمایش "عکس خانوادگی" نوشته محمود استادمحمد و با کارگردانی رضا بهرامی با حضور مخاطبان و جمعی از هنرمندان در لابی تماشاخانه سنگلج، برگزار شد.

پیش از آغاز مراسم شب‌چراغ، شهرام کرمی، مدیر اداره‌ کل هنرهای نمایشی طی سخنانی، مخاطبان را برای تئاتر عنصری مهم خواند و گفت: ارزش و اصالت تئاتر با مخاطبان این هنر است و ما هیچ‌گاه به این ارزش و جایگاه توجه نمی‌کنیم. کسی که تئاتر می‌بیند، جزء قشر فرهیخته، ارزش‌مند و باشعور و دانش جامعه است. جامعه‌ای که دارای تئاتر است، جامعه‌ای سالم و دارای فرهنگ و بینش است. مراسم شب‌چراغ، جشن گرفتن تولد یک اتفاق هنری است که می‌تواند بسیار خوب و خجسته باشد.

کرمی درباره محمود استادمحمد؛ نمایشنامه‌نویس بسیار مطرح ایرانی، گفت: برای من حضور در مراسم شب‌چراغ "عکس یادگاری" بسیار خوش‌حالی است چون شاهد زنده شدن یکی از نمایشنامه‌های مورد علاقه‌ام هستم؛ محمود استادمحمد یکی از چهره‌های شناخته‌شده عرصه تئاتر است. این بنای باعظمت، باشکوه و تاریخ‌ساز که تحت‌عنوان سنگلج آن را می‌شناسیم و برای همه ما یادآور نمایش ایرانی است و بدون شک محمود استادمحمد هم یادآور این هنر با عظمت یعنی نمایش ایرانی است.

مدیر اداره‌کل هنرهای نمیاشی در ادامه درباره رضا بهرامی، گفت: خوشحال هستم که "عکس خانوادگی" با کارگردانی دوست هنرمندم؛ رضا بهرامی اجرا می‌شود. بهرامی را سال‌ها و با وجوه مختلف شخصیتی می‌شناسم؛ گاه او را بازیگر می‌دیدم، گاه عروسک‌گردان، گاه کارگردان و گاه به‌عنوان فعال عرصه تئاتر. امیدوارم روزی توفیق داشته باشیم که نمایشنامه‌ای از او بخوانیم. او یکی از عاشقان تئاتر است که هر تئاتری اعم از کار کودک، کار سنتی، نمایش ایرانی را عاشقانه کار می‌کند. انتخاب نمایشنامه محمود استادمحمد از سوی رضا بهرامی را به فال نیک می‌گیرم چون اولین اقدام یک کارگردان این است که متن خوبی را انتخاب کند. رضا بهرامی جز‌ء نسلی است که به‌اندازه گذشتگان معمولا به اصالت تئاتر و متن مناسب توجه ندارند و به‌دنبال اجراهای نو هستند اما بهرامی سراغ متنی رفته است که اصالت‌های خاص خود را دارد و از این جهت برای من قابل ستایش است.امیدوارم امشب شاهد اجرای خوبی از یک نمایش ایرانی به کارگردانی یک جوان باآتیه باشیم تا برگ دیگری از افتخار نمایش ایرانی را رقم بزند.

در ادامه این مراسم، پریسا مقتدی؛ مدیر تماشاخانه سنگلج، درباره محمود استادمحمد، گفت: مرحوم استادمحمد زلال‌ترین انسانی بود که در زندگی‌ام شناختم و بابت حضور او به خودم و جامعه تئاتری تبریک می‌گویم. خوشحالم در زمانی زندگی کردم که قدرت درک ایشان را داشتم و با محمود استادمحمد آشنا شدم. به گروه اجرایی نمایش "عکس خانوادگی" به‌خاطر این انتخاب خود تبریک می‌گویم و امیدوارم یک دوره اجرایی بسیار موفق را در تماشاخانه سنگلج پشت‌سر بگذارند.

آخرین سخنران این مراسم، رضا بهرامی؛ کارگردان "عکس خانوادگی" بود. او ضمن خیرمقدم به هنرمندان و مخاطبان، گفت: از بنیاد استادمحمد که بدون دریافت دیناری اجازه دادند این متن را اجرا کنم، سپاسگزارم. همچنین از مدیریت سابق مجموعه سنگلج، علی عابدی، محسن حسن‌زاده و آقای الوند تشکر می‌کنم. در سال "حمایت از کالای ایرانی" تنها به وسایل خانه و ... اختصاص ندارد بلکه می‌تواند حمایت از هنرمندان بزرگی همچون محمود استادمحمد باشد. امیدوارم چرخه تئاتر بچرخد و مردم از تئاتر لذت ببرند. می‌خواهم ادای دینی به محمود استادمحمد داشته باشم چون قرار بود سال 1385 "عکس خانوادگی" را در تماشاخانه سنگلج؛ یعنی همین سالن اجرا کند اما میسر نشد.

وی در پایان گفت: محمود استادمحمد نمرده، او زنده است چون هنرمندی است که همیشه دغدغه‌های ایرانی را اولوت خود قرار داده است. گروه ما؛ یعنی گروه تئاتر "نزدیک" به‌صورت مستقل کار می‌کند و همواره هدفش نشان دادن دغدغه‌های اجتماعی روی صحنه بوده است. 

در پایان این مراسم که هنرمندانی همچون لیلی عاج، منوچهر اکبرلو و ... حضور داشتند، شهرام کرمی شمع "عکس خانوادگی" را روشن کرد و این نمایش به‌صورت رسمی افتتاح شد.

"عکس خانوادگی" روایت زندگی زنی تنهاست که با مشکلات زیادی مواجه بوده است و همین مشکلات سبب ایجاد مسائلی در حال شده است... .

پرستو گلستانی، مهران امام‌بخش و‌ امیر عدل‌پرور بازیگرانی هستند که در این اثر ۴۵ دقیقه‌ای به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به: کهبد تاراج(مشاور کارگردان)، الهام شعبانی(طراح لباس)، امیر ترحمی(طراح نور)، شایان جعفری(طراح پوستر و بروشور)، فیروزه فیاض بخش(مدیر تولید)، حسین طاهربخش(کارگاه آریانا)(ساخت دکور)، پانیذ تاج‌بخت، حمیدرضا ژاله، ابوالفضل شفیعی زاده و مسیب کریمی (گروه کارگردانی)، مرضیه مهاجر(منشی صحنه)، آزاده شفیعی(روابط عمومی)، یاسمن پولادی‌ها(عکاس) و حامد قریب(مشاور رسانه‌ای) اشاره کرد.

نمایش "عکس خانوادگی" تا  پایان تیر‌ماه هرشب ساعت ۲۰ از  تئاتر دوستان در تماشاخانه سنگلج میزبانی می‌کند و علاقمندان به تماشای آن می‌توانند برای خریداری به سایت تیوال مراجعه کنند.




نظرات کاربران