در حال بارگذاری ...
شهردار تهران به اندازه یک جلسه برای تئاتر وقت بگذارد

توسعه «سنگلج» در گرو یک دیدار حضوری با شهردار تهران

دیر تماشاخانه سنگلج بار دیگر از شهردار تهران درخواست کرد جلسه‌ای را به گفتگو درباره طرح توسعه این تماشاخانه قدیمی اختصاص بدهد.

به گزارش روابط عمومی تماشاخانه سنگلج و به نقل از خبرگزاری  ایسنا، طرح توسعه تماشاخانه «سنگلج» اتفاق تازه‌ای نیست و چند سالی است که هنرمندان تئاتر بویژه کسانی که در این تئاتر روی صحنه رفته‌اند و قدر و جایگاهی ویژه برای آن قایل هستند، در پی آن بوده‌اند.

کسانی که تعدادی از آنان دیگر در میان ما نیستند اما تئاتری‌ها خوب به یاد دارند چهره‌هایی مانند زنده‌یادان عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، داود رشیدی، در کنار هم‌نسلان خود مانند علی نصیریان، محمد علی کشاورز همراه با اتابک نادری ـ مدیر پیشین این تماشاخانه ـ که این طرح در زمان مدیریت او مطرح شد، پیگیر این اتفاق بودند.

این روزها هم پریسا مقتدی مدیر فعلی «سنگلج» به دنبال اجرای این طرح است. تابستان امسال محسن هاشمی ـ رییس شورای شهر تهران ـ برای تماشای یکی از نمایش‌های «سنگلج» به این تماشاخانه قدیمی رفت و در این دیدار مقتدی درباره طرح توسعه این تالار با او سخن گفت و از آنجاکه این ایده با استقبال هاشمی رو به رو شد، قرار یک جلسه حضوری را گذاشتند.

پس از آن، مقتدی با همراهی احترام برومند، بهزاد فراهانی، هادی مرزبان و اتابک نادری به دیدار هاشمی رفت و مستندات و جزییات لازم را در اختیار او گذاشتند و توضیح دادند که این طرح به عنوان مطالبه‌ای پاسخ نگرفته از سوی جامعه تئاتری مطرح است.

مقتدی درباره نتیجه این دیدار بعد از گذشت چند ماه می‌گوید: «بعد از مطرح شدن سخنان ما، آقای هاشمی ابراز علاقه‌مندی کردند که این طرح با شهرداری تهران در میان گذاشته و از طریق این مرجع پیگیری شود.» 

در ادامه ماجرا مقتدی نامه‌نگاری خود را که به امضای همه هنرمندان حاضر در آن جلسه حضوری رسیده، به دفتر شهردار تهران ارایه می‌دهد و حال آنکه این نامه بعد از گذشت این چند ماه همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است.

او در ادامه صحبت خود یادآوری می‌کند: 18 مهر ماه امسال به انگیزه سالروز آغاز به کار تماشاخانه «سنگلج» برنامه بزرگداشتی داشتیم و عزیزان زیادی را دعوت کرده بودیم از جمله آقای خلیل‌ آبادی عضو شورای شهر تهران و در این برنامه هم بار دیگر آقای اتابک نادری شرحی از ماوقع طرح توسعه «سنگلج» ارایه کرد که آقای شهردار هم خواستار دریافت مستندات شد و توضیح دادیم این اتفاق برای جامعه تئاتری چقدر اهمیت دارد اما بعد از آن هم تا به امروز هنور نتوانسته‌ایم آقای حناچی شهردار تهران را ببینیم و به عنوان بخشی از خانواده تئاتر به کمک بزرگانی که در کنارمان هستند، این خواسته خانواده تئاتر را محقق کنیم. همه اینها مستلزم یک دیدار حضوری است که تا به امروز انجام نشده است.

این درخواست در حالی بی‌پاسخ مانده است که شهرداری‌ها در تمام کشورهای صاحب فرهنگ و هنر یکی از مهم‌ترین حامیان فعالیت‌های فرهنگی و هنری به شمار می‌آیند. از آنجاکه فاصله میان تماشاخانه «سنگلج» تا شهرداری تهران کمتر از 5 دقیقه پیاده‌روی است، ظاهرا چنین دیداری نباید چندان هم وقتی از آقای شهردار بگیرد و انتظار یک دیدار حضوری درباره تماشاخانه‌ای که قدمتی چندین ساله دارد و بخش مهمی از خاطرات تئاتر ملی ما را در خود جای داده، خواسته‌ای است ناچیز از سوی بخشی از خانواده تئاتر ایران.

تماشاخانه «سنگلج» با نام قدیمی «تالار 25 شهریور» در منطقه سنگلج تهران و در خیابان بهشت قرار دارد.

این تماشاخانه اوایل دهه 40  آغاز به کار کرده و در سال‌های فعالیت خود شاهد حضور هنرمندانی مانند بهرام بیضایی، غلامحسین ساعدی، اکبر رادی، جعفر والی، محمد علی کشاورز، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمیله شیخی، بهزاد فراهانی، هادی مرزبان و ... بوده است.

در دوره‌ای که اتابک نادری مدیریت این تالار را بر عهده داشت، طرحی را برای گسترش آن مطرح کرد که در آن ساختمان کناری این تماشاخانه به سنگلج می‌پیوندد و با این کار، فضایی برای راه‌اندازی موزه‌ ملی تئاتر ایران فراهم می‌شود ولی این طرح با وجود پیگیری و حمایت هنرمندان تئاتر همچنان بلاتکلیف مانده و خبری از اجرایی شدنش نیست.




نظرات کاربران