در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با عبدالمومن شریفی، استاد دانشگاه و بازیگر نمایش «درفش کاویانی»

بازیگر تاجیکستانی: ایران، وطنِ عزیزِ من است

عبدالمومن شریفی، بازیگر نمایش «درفش کاویانی» از کشور تاجیکستان که در ایران روی صحنه رفته است، ارتباطات فرهنگی و هنری بین دو کشور را به دلیل وجود زبان و فرهنگ مشترک لازم دانست و گفت ایران را چون وطن عزیز خود دوست دارد.

به گزارش ایران تئاتر، روز سه‌شنبه دوازدهم مهرماه و در دومین روز از هفته فرهنگی و هنری تاجیکستان در ایران، نمایش «درفش کاویانی» توسط هنرمندان تئاتر این کشور در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت و اجراهایی دیگر هم برایش تدارک دیده شده است.

عبدالمومن شریفی، استاد دانشگاه هنر تاجیکستان، بازیگر و دستیار کارگردان نمایش «درفش کاویانی» درباره این اثر گفت: «نمایش «درفش کاویانی» براساس داستان‌های شاهنامه و با طرح و کارگردانی ناظم ملک اجرا شد. این اثر دوران پادشاهی جمشید تا دوران پادشاهی فریدون و جنگ او با ضحاک ماردوش را روایت می‌کند.»

                                        

او ادامه داد: «نمایش «درفش کاویانی» چند سال پیش در جشنواره تئاتر قزاقستان موفق به دریافت جایزه مقام اول کارگردانی شد و سفر به ایران دومین اجرای بین‌الملل آن به شمار می‌آید. متاسفانه در این سفر، کارگردان اثر به دلیل ابتلای به بیماری پارکینسون، از همراهی گروه بازمانده است.»

این هنرمند تاجیکستانی با اشاره به شانزدهمین حضور خود روی صحنه تئاتر ایران گفت: «طی سال‌های گذشته با اجرای نمایش‌های زیادی به عنوان بازیگر یا کارگردان روی صحنه تئاتر ایران حاضر شده‌ام. یکی از مهم‌ترین اجراهای من نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی سلطان عثمانف در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود.»

بازیگر «درفش کاویانی» در پاسخ به این سوال که اجرای بعدی این نمایش در کدام شهر روی صحنه خواهد رفت، توضیح داد: «ما برای روزهای آینده سفری به شیراز خواهیم داشت. البته برنامه اجرای نمایش در این شهر هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است ولی در صورت امکان، نمایش «درفش کاویانی» مهمان نگاه مردم شیراز خواهد شد.»

                                        

عبدالمومن شریفی در پایان با اشاره به اشتراکات فرهنگی کشور تاجیکستان و ایران گفت: «مبادله فرهنگی و هنری بین دو کشور تاجیکستان و ایران که هم‌زبان و هم‌فرهنگ هستند، لازم است. ایران چون تاجیکستان، وطنِ عزیزِ من است. کشوری که بزرگانی چون حافظ، سعدی، عطار و سنایی دارد، قطعا وطن من هم به شمار می‌آید. سفر به ایران باعث افتخار است و امیدوارم ارتباطات فرهنگی این دو کشور ادامه‌دار باشد.»

هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران، عصر روز دوشنبه یازدهم مهر با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان در منطقه فرهنگی گردشگری اراضی عباس آباد آغاز شد.

هیئت 55 نفره‌ای از شخصیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی تاجیکستان تا روز شنبه شانزدهم مهر، در تهران، شیراز و تبریز به اجرای برنامه‌های متنوعی از جمله نمایش، موسیقی، شعرخوانی، نمایشگاه نقاشی، عکس و هنرهای دستی و لباس‌های ملی خود می‌پردازند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران