در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدیر قدیمی‌ترین تماشاخانه فعال ایران

پریسا مقتدی: طرح توسعه تماشاخانه سنگلج همچنان در حال پیگیری است

پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج درباره طرح توسعه این مجموعه نمایشی که انتظار چند ساله اهالی تئاتر است، می‌گوید اجرایی شدن این طرح نیازمند همراهی و هم‌افزایی همه مدیران فرهنگی هنری و شهرداری است.

به گزارش ایران تئاتر، تیرماه 1401 بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازید سرزده خود از تماشاخانه قدیمی سنگلج، خبر از بازسازی و حل مشکلات این مجموعه را داد.

برای پیگیری این امر، سراغ پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج رفتیم و از او درباره بازسازی‌های صورت‌گرفته در این سالن نمایشی پرسیدیم. او در پاسخ به پرسش ما، در ابتدا گفت: «خوشبخاته تماشاخانه سنگلج با اینکه قدیمی‌ترین سالن نمایشی فعال ایران است، مشکلات کم‌تری نسبت به بقیه سالن‌ها و تماشاخانه‌ها دارد.»

این هنرمند ادامه داد: «یکی از مواردی که امسال در تماشاخانه سنگلج برای ما بسیار قابل اهمیت داشت، مسئله گرمایش در فصل زمستان بود. خوشبختانه یک سیستم گرمایشی خریداری شد و سیستم‌های قبلی نیز تعمیر و مجدد راه‌اندازی شد.»

او افزود: «مهندس محمدرضا برکت، مدیرکل دفتر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهندس علی‌اصغر جان‌نثار، معاون اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاه بسیار دلسوزانه‌ای برای طرح‌های عمرانی تماشاخانه سنگلج داشتند.»

                                          

سندی قدیمی از قبل از انقلاب

مدیر تماشاخانه سنگلج در واکنش به پرسشی درباره طرح توسعه این سالن و روند پیگیری آن گفت: «از آذر 1389، طرح توسعه تماشاخانه سنگلج توسط اتابک نادری آغاز و نامه‌ها و اسنادی مبنی بر پرداخت مبلغی و خریداری ملک مجاور تماشاخانه سنگلج به دست‌خط استاد علی نصیریان در زمان پیش از انقلاب اسلامی پیدا می‌‌شود. اما به دلیل بعضی اتفاقات، در پیش از انقلاب، پروسه انتقال صورت نمی‌گیرد و شهرداری تهران، ساختمان اداره حقوقی را در اواخر دهه 60 می‌سازد.»

او افزود: «در دی‌ماه همان سال 1389، طی نامه‌ای درخواست پیگیری این طرح به آقای قالیباف شهردار وقت تهران داده شد که منجر به دستور او شد. همچنین توماری با 400 امضای هنرمندان و تحصیل‌کرده‌های تئاتر در حمایت از طرح توسعه تماشاخانه سنگلج نیز بلافاصله جمع‌آوری و منتشر شد که همراهی استاد علی نصیریان، مرحوم استاد داود رشیدی و مرحوم استاد عزت‌الله انتظامی و بسیاری از هنرمندان پیشکسوت و صاحب‌نام تئاتر بسیار قابل اهمیت بود.»

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: «در سال 1391 مرحوم داود رشیدی نیز نامه‌ای به شهردار وقت آقای قالیباف نوشتند و مطالبه هنرمندان را گوشزد کردند.»

مدیر تماشاخانه سنگلج گفت: «آخرین اقدامات صورت گرفته توسط هنرمندان در سال 98 بود که به همراه احترام برومند، بهزاد فراهانی، هادی مرزبان و اتابک نادری (طراح و آغاز‌گر پروژه توسعه تماشاخانه و مدیر اسبق تماشاخانه سنگلج) در خصوص پیگیری و اجرایی شدن طرح توسعه تماشاخانه سنگلج با محسن هاشمی (رییس شورای شهر وقت تهران) دیدار کردیم. در آن دیدار به ما گفته شد که شورای شهر تهران به طور جدی پیگیر اجرای این پروژه فرهنگی خواهد بود.»

او افزود: «بعد از این دیدار، بیماری کرونا در کشور شایع شد و دوباری پیگیری‌های انجام شده به تعویق افتاد.»

امید به همراهی و همکاری همه مدیران دولتی و شهرداری

مقتدی ادامه داد: «زمانی که آقای نظری به اداره کل هنرهای نمایشی آمدند، موضوع طرح توسعه تماشاخانه سنگلج، خدمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر اسماعیلی مطرح شد که شخص وزیر هم بسیار تمایل داشتند تا این اتفاق هرچه زودتر عملی شود.»

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: «طرح توسعه تماشاخانه سنگلج، نیازمند همراهی و هم‌افزایی همه مدیران فرهنگی هنری و شهرداری است.»

او افزود: «شهرداری با توجه به تعریفی که در حوزه فرهنگ دارد، یعنی حمایت، نگه‌داری و توسعه فضاهای فرهنگی هنری شهر، با عملی کردن این طرح در راستای این سه تعریف قرار خواهد گرفت. همانطور که همه ما می‌دانیم تماشاخانه سنگلج قدیمی ترین تماشاخانه فعال ایران و یک موزه زنده است.»

این هنرمند درباره احیای طرح توسعه تماشاخانه ابراز امیدواری کرد و گفت: «امیدوارم طرح توسعه تماشاخانه سنگلج با کمک‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی، مسئولان شهرداری و هنرمندان عزیز دوباره احیا و عملی شود.»

تماشاخانه سنگلج یکی از قدیمی‌ترین تئاترهای تهران است که در خیابان بهشت (ضلع جنوبی پارک شهر) قرار دارد. این تماشاخانه به عنوان اصلی‌ترین خاستگاه تئاتر ملی ایران شناخته می‌شود که هنرمندانی همچون عباس جوانمرد، جعفر والی، علی نصیریان، محمود دولت‌آبادی، داود رشیدی، عزت‌الله انتظامی و... در آن فعالیت کرده‌اند.

گفت‌وگو از علی کیهانی




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار
نگاهی به نمایش «بنگاه تئاترال» نوشته علی نصیریان و کار هادی مرزبان

شورش دوباره مبارک بر اربابان ریاکار

بهنام حبیبی: نمایش ایرانی همواره و در همه شرایط اجتماعی ایران، با گونه‌های مردمی‌اش موردپذیرش تماشاگر ایرانی بوده است. از آن زمان که بر حوضی فرش‌شده در حیاط خانه، تماشاگرش را بر ضد حاکم ریاکار آگاه ...

|

نظرات کاربران