در حال بارگذاری ...

برگزاری اختتامیه جشنواره نمایشهای آیینی سنتی در سنگلج ( ایسنا،98،05،25)

آیین پایانی نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در خیابان بهشت و تماشاخانه سنگلج با حضور مردم و هنرمندان برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، شنبه ۲۶ مردادماه مراسم اختتامیه این رویداد تئاتری در محله قدیمی سنگلج با تدارک برنامه‌های ویژه‌ برای مردم برپا خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی ستاد جشنواره، این برنامه در دو بخش برگزار می‌شود که یکی در خیابان بهشت در محله سنگلج و از ساعت ۱۹:۳۰ است و دیگری از ساعت ۲۰:۳۰ در تماشاخانه سنگلج با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران خواهد بود.

آنچه برای اجرا در خیابان بهشت تدارک دیده شده، قرار است برمبنای زندگی سنتی ایرانی باشد یعنی علاوه بر اجرای برنامه‌های مختلف آیینی توسط گروه‌هایی مثل موسیقی و حرکات آیینی استان‌های مختلف کشور و ورزش‌ها و آیین‌های پهلوانی، با خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها و هنرهای دستی و نمایشی که یادآور زندگی سنتی ایران هستند از میهمانان این جشن پذیرایی خواهد شد.

خیابان بهشت هنگام برگزاری مراسم در تماشاخانه سنگلج همچنان میزبان مردم و علاقه‌مندان به نمایش‌های آیینی و سنتی خواهد بود و در این فاصله علاوه بر برپایی خیمه‌های پذیرایی و شهر فرنگ، نمایش‌های سنتی و ایرانی نیز اجرا می‌شود.

در بخش دیگر مراسم که در تماشاخانه سنگلج با اجرای افشین هاشمی برگزار می‌شود نیز زمان یک ساعت درنظر گرفته شده تا در این مدت از چهار هنرمند قدیمی عرصه هنرهای نمایشی تجلیل شود.

غلامعلی ایوبی، شبیه خانه برجسته کشور که در سال ۱۳۱۹ در روستایی از توابع قزوین دیده به جهان گشوده یکی از چهار پیشکسوتی است که بزرگداشتی به پاس سال‌ها فعالیتش در عرصه هنرهای نمایشی آیینی برگزار خواهد شد.

محمدرضا (نادر) شهسواری فرد هم از شیراز دیگر هنرمندی است که مورد تجلیل قرار می‌گیرد. او که متولد سال ۱۳۲۹ است، از ۹ سالگی با بچه خوانی وارد عرصه هنرهای نمایشی شد و یکی از پیشکسوتان نمایش‌های تخت حوضی شناخته می‌شود.

ابوالفضل کبابیان، شبیه گردان، شبیه خوان و نمایشنامه نویس متولد قم نیز در این مراسم تقدیر می‌شود. شغل اصلی او منبت کاری است اما به دلیل عشق به اهل بیت از ۱۷سالگی وارد تعزیه خوانی شده است.

پرویز سنگ سهیل نیز از هنرمندان شناخته شده نمایش‌های آیینی و سنتی است که او هم سابقه بازی در نمایش‌های سنتی تخت حوضی و سیاه بازی را دارد و هنر خود را نزد هنرمندانی همچون فریدون کوچکیان فرد، داوود فتحعلی‌بیگی، حسن عظیمی، جعفر راستگو و داوود داداشی آموخته است.

کارگردانی مراسم در بخش داخلی برعهده اتابک نادری و در بخش خیابانی برعهده میلاد نیک‌آبادی است.

همچنین با توجه به بسته شدن بخشی از خیابان بهشت برای حضور مردم از ساعت ۱۹ تا ۲۲، اقدامات لازم با همراهی و همکاری شهرداری منطقه ۱۲ تهران، پلیس راهور و دیگر دست‌اندرکاران مربوط انجام می‌شود.




نظرات کاربران