در حال بارگذاری ...

نخستین دوره اهدای نشان تماشاخانه سنگلج در پنجاه و چهارمین سالروز تاسیس این تماشاخانه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی تماشاخانه سنگلج عصر روز پنجشنبه 18 مهرماه، مراسم اهدای نخسیتین نشان تماشاخانه سنگلج همزمان با پنجاه و چهارمین سالروز تاسیس این تماشاخانه و با حضور جمع بسیاری از هنرمندان و مدیران هنری برگزار شد.

در ابتدای این  مراسم که با همکاری مجله بخارا و به کارگردانی حسین جمالی برگزار شد کلیپی از شبهای پیشین مجله بخارا و همینطور تاریخچه ای از سنگلج پخش شد و سپس پیمان شیخی مجری مراسم ضمن خیر مقذم به حاضرین از جمشید ملکپور؛ نویسنده، پژوهشگر و کارگردان تئاتر دعوت کرد تا روی سن آمده و درباره اهمیت تماشاخانه سنگلج سخن بگوید.

جمشید ملک پور ضمن بر شمردن اهمیت مکان برای شکل گیری هویت تئاتر و مثال زدن تئاتر برادوی با قدمتی 130 ساله ابراز تاسف کرد که در هیچ کجای شهر تهران، مکانی با هویت تئاتری مانند آنچه در غرب وجود دارد شکل نگرفته است.

در ادامه بخش مربوط به درگذشتگان عرصه نمایش، به شکلی جذاب و با بهره گیری از شیوه نقالی و پرده خوانی اجرا شد. به طوری که یک پرده نقالی به روی صحنه آمد و دکتر داود فتحعلی بیگی به همراه علی فتحعلی به شکل پرده خوانی و نقالی و با زبان شعر یاد درگذشتگان و هنرمندان برجسته ای که در این تماشاخانه به روی حصنه رفته اند کردند.

پیگیری طرح توسعه سنگلج  ادامه دارد

در ادامه مراسم، اتابک نادری، مدیر اسبق تماشاخانه سنگلج به روی سن آمد و با ارائه طرحی تصویری، به تشریح تاریخچه و کیفیت طرح توسعه سنگلج پرداخت . نادری مطرح کرد که: این طرح به پیش از انقلاب و سال پنجاه و هفت بر می گردد. او بیان کرد از سال هشتاد و شش که به سمت مدیریت این تماشاخانه درآمد مجدد پیگیری این طرح که شامل الحاق زمین کناری تماشاخانه سنگلج به این تماشاخانه و ساخت یک سالن جدید، چند سالن تمرین و موزه تئاتر ایران هست را از سر گرفته و تا امروز و با همکاری پریسا مقتدی مدیر کنونی تماشاخانه به پیگیری خود برای تحقق این طرح ادامه داده است. او از همه هنرمندان و همینطور مسئولان شهرداری درخواست کرد که با همدلی و همیاری،  برای اجرایی شدن این طرح تلاش کنند. وگرنه تماشاخانه سنگلج سرنوشتی به تلخی تئاترها و تماشاخانه های خیابان لاله زار خواهد رسید.

سپس حسن خلیل آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران به روی صحنه آمد و ضمن ابراز امیدواری برای عملی شدن طرح توسعه سنگلج، این نوید را داد که اجرای این پروژه در اولویت برنامه های فرهنگی شورای شهر قرار بگیرد.

پس از اجرای بداهه نوازی نی  توسط بهرام دیجور، از اکبر زنجان پور دعوت شد تا به روی سن آمده و کمی از خاطراتش از تماشاخانه سنگلج بگوید.

فضای تماشاخانه ها نیاز به محوطه باز و فضای سبز دارند

اکبر زنجان پورکه  اولین حضورش در این تماشاخانه مربوط به سال 49 و نمایش «بام ها و زیر بامها» به نویسندگی دکتر غلامحسین ساعدی و کارگردانی جعفر والی است بیان کرد که در طول این نیم قرن ماجراهای زیادی را در این تمشاخانه دیده است. کارگردان نمایش »همه پسران من» که سال 58 در همین تماشاخانه به روی صحنه رفته است افزود: در زمستان سال 61 نمایش را به نام «مروارید» در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه بردم. در آن زمان درب ورودی تماشاخانه که یک اثر قیمتی و هنری بود توسط عده ای دزدیده یا برداشته شده بود و تماشاخانه فاقد درب ورودی بود. آن زمان که در اوج جنگ بود نفت هم به راحتی در دسترس نبود. من طلاهای همسرم را فروختم و از پولش برای این سالن درب خریدیم تا سرمای زمستان برای گروه و تماشاگران قابل تحمل تر شود.

او ضمن مهم دانستن پیگیری طرح توسعه سنگلج و  انتقاد از نبود پارکینگ و فضای باز در اطراف تماشاخانه سنگلج عنوان کرد: در تمام دنیا، تماشاخانه ها داری فضای سبز  و محوطه بیرونی و پارکینگ هستند. اما تماشاخانه سنگلج که مهمترین و قدیمی ترین تماشاخانه امروز تهران است فاقد این هاست. او  از شهرداری درخواست کرد که در راستای اجرای طرح توسعه سنگلج  برای ایجاد یک محوطه سبز و پارکینگ برای این تماشاخانه اقداماتی انجام شود.

تجلیل از محمود دولت آبادی

در ادامه برنامه از محمود دولت آبادی دعوت شد تا به روی سن بیاد و در حضور علی دهباشی، پریسا مقتدی، شهرام کرمی و عنایت بخشی  و اکبر زنجان پور، عکسی کمیاب از  نقش آفرینی خود در  نمایش میراث به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی به او تقدیم شد.

پهلوان اکبر پس از نیم قرن روی صحنه تماشاخانه سنگلج

عنایت بخشی که در سال 44 در نمایش پهلوان اکبر به کارگردانی عباس جوانمرد و در تماشاخانه سنگلج به ایفای نقش پرداخته بود بعد از گذشت بیش از نیم قرن دوباره روی صحنه تماشاخانه سنگلج ایستاد و بخشهایی از این نمایش را خوانش کرد. او ضمن خرسندی از این اتفاق عنوان کرد: که هنوز و با گذشت پنجاه و چهار سال، خیلی از دیالوگهای این نمایشنامه را از حفظ در خاطر دارم.

پس از پخش کلیپی از مهمترین رخدادهای تئاتری که در این پنجاه و چهار سال در تماشاخانه سنگلج اتفاق افتاده شهرام کرمی به روی سن آمد تا پیش از اهدای نشان تماشاخانه، درباره اهمیت این تماشاخانه سخن بگوید.

او بیان کرد: مکان یکی از مهم ترین پایه های شکل گیری یک تئاتر است و مکان تماشاخانه سنگلج نقش بسیار مهمی را در پایه ریزی نمایش ملی ایران ایفا کرده است. او افزود: تئاتر نیاز امروز جامعه است و با همه اتفاقهای خوب و بد، همچنان می تواند حال همه ما را خوب کند.

اهدای نخستین نشان تماشاخانه سنگلج

پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج چند جمله ای درباره نخستین نشان تماشاخانه سنگلج سخن گفت و عنوان کرد که: . تماشاخانه سنگلج از این پس بنا دارد تا هرسال در چنین روزی به پاسداشت همه آنانی که در راه تعالی فرهنگ و هنر ایران زمین کوشیده‌اند، نشانی را تحت نام بلند تماشاخانه سنگلج به چند چهره برجسته فرهنگ و هنر تقدیم کند. نشانی که اگرچه امروز چون نهالی نو رسته، در ابتدای مسیر ایستاده؛ امید است که با همدلی و حمایت اهالی هنر، آغازگر راهی طولانی و پر دوام باشد تا انگیزه ای شود برای نسلهای جوان و متعهدی که قرار است در آینده، نگهدار هنر اصیل نمایش باشند.

سپس در حضور خسرو حکیم رابط، شهرام کرمی، بهزاد فراهانی، نخستین نشان تماشاخانه سنگلج، با احترام به نام استاد علی نصیریان و استاد محمدعلی کشاورز ،به  اکبر زنجان پور و عنایت بخشی به پاس نیم قرن حضور در عرصه هنر نمایش اهدا شد.

بعد از پایان مراسم، مهمانان به تماشای نمایش جمعه کشی به نویسندگی و کارگردانی اسماعیل خلج نشستند.

از جمله مهمانان و حاضران در این مراسم می توان به علیرضا تابش، اصغر همت، اصغر دشتی، سعید اسدی، علی شمس، اردشیر صالحپور، مجید رجبی معمار، ناصر بزرگمهر، عبدالرضا اکبری، الهام پاوه‌نژاد، شهرام گیل آبادی، اصغر نوری، اسماعیل خلج، آرش دادگر، علی عابدی، ارمغان بهداروند، شهرام مسعودی، حسین مسافرآستانه، مهدی سیف، بابک چمن آرا، مهدی رضاخانی، معصومه کرمی، تهمینه محمدی، مهدی خاتمی، علی بی‌غم، امین عظیمی و... اشاره کرد.

 

 




نظرات کاربران