در حال بارگذاری ...
ابوالفضل میرزااحمدی شبیه خوان پیشکسوت در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد:

تعزیه بستر مناسبی برای آگاهی‌بخشی است
قیام امام خمینی را در قالب تعزیه نوشته‌ام

ایران تئاتر : ابوالفضل میرزااحمدی، تعزیه‌خوان و معین البکای پیشکسوت که در ایام سوگواری حضرت امیرالمومنین علی (ع) و شب‌های قدر اجرا و کارگردانی و صحنه گردانی سه مجلس شبیه خوانی را در قالب برنامه شب تعزیه سنگلج را برعهده دارد، در گفت و گو با ایران تئاتر می‌گوید: استفاده از فضای نمایشی برای روایت کردن تاریخ غنی و انسان ساز اسلام و ایران و نیز بیان مفاهیم دینی و انسانی در قالب تعزیه به گسترش هر چه بیشتر فرهنگ مذهبی و افزایش شناخت و علاقه مردم نسبت به بزرگان و پیشوایان دینی کمک می کند.

به گزارش ایران تئاتر، او چند دهه است به عنوان شبیه خوان تجربه فراخوانی در این عرصه اندوخته است و محضر بزرگان تعزیه را درک کرده در مورد برنامه شب‌های تعزیه سنگلج گفت: مجلس اول ما به داستان خوارج مربوط است و راوی خیانت و جهالت آنان است؛ کسانی که در مکه هم‌قسم شدند بعد از جنگ نهروان و شکست فضاحت باری که از مولا علی (ع) خوردند، از ایشان و نیز معاویه و عمروعاص انتقام بگیرند و نقشه قتل امیر مومنان را در روز 19 ماه رمضان کشیدند.

میرزااحمدی در مورد مجلس دوم شبیه خوانی هم عنوان کرد: مجلس دوم هم به روایت جزییات ضربت خوردن علی ع در مسجد کوفه به دست یکی از خوارج یعنی ابن ملجم است. در تاریخ آمده که حضرت امیر وقتی از خانه به سوی مسجد حرکت می‌کند مرغابی‌ها در کوچه مانع رفتنشان می‌شوند. البته روایت‌ها مختلف است. به هر تقدیر حضرت به مسجد می‌آیند و خود شخصا این ملجم را که در مسجد خواب بوده بیدار می‌کنند. حتی گفته شده که حضرت آگاه بوده از نیت شوم ابن ملجم و به خود او هم می‌گوید برای چه کاری به مسجد آمده. حضرت به نماز می‌ایستند که گفته شده نافله بوده که مورد ضربت آن جاهل قرار می‌گیرند. مجلس دوم ما روایتگر این داستان است.

این شبیه خوان پرسابقه، در مورد مجلس سوم هم که شامگاه 5 اردیبهشت برگزار خواهد شد، توضیح داد: مجلس سوم ما داستان جوانمرد قصاب را روایت می‌کند؛ آنطور که در کتب تاریخی آمده فردی ایرانی که برای دیدن مولا علی به کوفه رفته و در آنجا دکان قصابی باز می‌کند و مشغول زندگی می‌شود. روزی کنیز خانه‌ای برای خرید گوشت به مغازه او می‌آید. وقتی گوشت می‌خرد و برمی گردد خانم خانه ناراضی از گوشت خریداری شده او را برای تعویض گوشت به قصابی بازمی گرداند. این ماجرا چون چندین بار تکرار می‌شود موجب ناراحتی قصاب می‌شود و می‌گوید اگر این بار بازگردی نه گوشت به تو می‌دهم و نه پولت را برمی گردانم. اما باز هم دفعه بعد همین قصه تکرار می‌شود و بار آخر فرد قصاب تهدیدش را عملی می‌کند. کنیز سرخورده و پریشان مستاصل می‌شود و هنگامی که در کوچه‌ها سرگردان است به علی ع برخورد می‌کندو مولا که داستان را می‌فهمند دلداریش می‌دهند و نزد قصاب می‌آیند. جوانمرد قصاب که مولا را نشناخته و عصبانی است، امیرالمونین را با دست هل می‌دهد و خودداری می‌کند از اینکه گوشت یا پول کنیز را برگرداند. اما از طریق قنبر یار باوفای مولا می‌فهمد چه خبط و جسارتی کرده نسبت به مولای خود، پس در اثر شرمساری از کرده خویش، دست خودش را که با آن مولا را هل داده، با ساطور قطع می‌کند. اما مولا دست او را به بدنش متصل می‌کند و موجب شفای او می‌شود. مجلس سوم به روایت جزییات این روایت تاریخی و معجزه مولا علی (ع) اختصاص خواهد داشت.

میرزااحمدی همچنین درباره اعضای گروه موزیک و نقش خوانان این مجالس عنوان کرد: از همراهانی که در این برنامه مرا یاری کرده‌اند می‌توانم به مهدی قنبری، حسن فیاض، حسین فرهمند، حسن شفیعی، اصغر می‌ناوند‌چال، علی قویدل، سید مهدی جودی، حسین پورفلاح و ... اشاره کنم.

میرزااحمدی که در این مجالس، خود نقش‌های ابن ملجم و جوانمرد قصاب را ایفا می‌کند، در مورد پیش برنامه مجلس اول هم گفت: پیش از اجرای مجلس نخست، به شعرخوانی با محتوای رفتار و سلوک امیر مومنان خواهم پرداخت و سعی خواهم کرد ابعاد شخصیتی آن مرد بزرگ را برای مخاطبان و علاقه مندان تعزیه تبیین کنم.

او تاثیر این گونه مجالس را بسیار گسترده توصیف کرد و افزود: قطعا این مجالس در ترویج فرهنگ دینی و افزایش شناخت مردم نسبت به بزرگان اسلام بسیار نقش موثری دارد. از دیگرسو مخاطبان به‌ویژه جوانان با شنیدن و دیدن این مجالس و آشنایی با راه و روش و مسلک و اخلاق بزرگانی چون مولا (ع) از آنان الگو می‌گیرند و در نهایت این امر به بالاتر رفتن سطح فرهنگی جامعه خواهد انجامید.

میرزااحمدی بستر تعزیه را بسیار غنی توصیف کرد و توضیح داد: خیلی‌ها تصور می‌کنند تعزیه چون هم‌خانواده عزاست صرفا مناسب برای ذکر مصیبت و رنج‌های ائمه است در حالی که مجالس مختلف تعزیه بستر مناسبی برای بیان واقعیت‌ها و شرح موقعیت‌های مختلف و داستان‌های جذاب فرهنگ ساز تاریخی است و قرار نیست مردم با دیدن تعزیه فقط و صرفا‌ گریه کنند. ما در تعزیه، مجالس مربوط به تولد، زندگی، شجاعت‌های بزرگان را داریم، مظلومیت‌شان را هم داریم. به شخصه این توانایی را دارم که با همراهی گروهم عین 30 شب ماه مبارک رمضان را در وصف حضرت علی (ع) بخوانم؛ نسخه‌های این مجالس در وجوه مختلف زندگی مولا وجود دارد؛ یعنی هم تولدش را داریم، هم کرمش را داریم، هم شجاعت‌هایش را داریم، هم سلوک فردی و حضور میان مردمش را داریم و هم شهادتشان را داریم. شاید خیلی‌ها ندانند اما این نسخه‌ها وجود دارد. ببینید تعزیه یک قالب نمایشی غنی و بسیار تواناست و ما حتی می‌توانیم موضوعات روز و تاریخ معاصر را با استفاده از این بستر به زیبایی روایت کنیم. من بر اساس کتابی از ایشان در مورد زندگی و قیام امام خمینی مجلسی تعزیه‌گونه نوشته‌ام که چندین اجرا داشته و بسیار هم مورد استقبال کارشناسان و مردم قرار گرفته و از جمله در مرقد امام (ره) و مناطق 21 و 22 تهران و مجاور استادیوم آزادی اجرا شده است. این مجلس را در قالب شعر و در توصیف سیر قیام امام خمینی و بزنگاه‌های تاریخی نوشته‌ام. تعزیه بستری برای آگاه‌سازی است و چون در فضایی نمایشی اجرا و عرضه می‌شود، دارای تاثیرگذاری بسیار است. چند سال پیش که در فرانسه مجالس تعزیه اجرا کردیم به دوستان گفتم اگر با برنامه و به دفعات بیشتر مجالس بیشتری را اجرا می‌کردیم مطمئن باشید افراد آن جامعه جذب فرهنگ ایران-اسلامی می‌شدند و موج اسلامخواهی قوی‌ای در اروپا به راه می‌افتاد.

میرزااحمدی در مورد همکاری تماشاخانه سنگلج و فراهم ساختن بستر مناسب برای اجرای مجالس شبیه خوانی اظهار داشت: از مدیران و اعضای تماشاخانه سنگلج تشکر می کنم که با ایجاد زمینه مناسب و امکانات مناسب و نیز انجام پیگیری های لازم و هماهنگی های ضروری، در مسیر پربار و بهینه برگزار شدن این برنامه نهایت کوشش خود را مبذول کردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران