گفتوگوی ایران تئاتر با حمیدرضا جهانگیری بازیگر نمایش «مبارک در ژاپن»
برای بازی در نقش زنپوش از کلیشهها فاصله گرفتم
حمیدرضا جهانگیری بازیگر زن پوش نمایش «مبارک در ژاپن» از تلاش برای فاصله گرفتن از کلیشههای مرسوم و لودگی در ایفای نقش زنپوش در نمایشهای ایرانی سخن گفت.
نگار امیری: حمیدرضا جهانگیری بازیگر نمایش «مبارک در ژاپن» نوشته و کارگردانی علی فتحعلی که از یکم الی سی و یکم تیرماه 1401 ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است، در گفتوگو با ایران تئاتر درباره شروع فعالیت هنری خود گفت: «شروع فعالیت من در تئاتر با بازی در آثار و نفشهای متفاوت آغاز شد و حدودا از سال 1390 به بازی در نمایشهای آیینی و سنتی پرداختم.»
او افزود: «از آنجا که پیش از این سابقه بازی در نقش سیاه را در تماشاخانه سنگلج داشتم برای بازی در نمایش «مبارک در ژاپن» توسط یکی از دوستانم به علی فتحعلی کارگردان نمایش معرفی شدم.»
بازیگر نمایش «انسانم آرزوست» اظهار کرد: «در نمایش «مبارک در ژاپن» نقش زنپوش را بازی میکنم. اوایل تمرینهای کار این نقش را بسیار ساده و بدون لهجه یا گویش خاص بازی میکردم اما پس از مدتی با مشورت و اجازه علی فتحعلی کارگردان اثر، نقش را با لهجه لری روی صحنه اجرا کردم.»
جهانگیری درباره نزدیک شدن به نقش زنپوش و خارج شدن از کلیشههای رایج در اجرا اظهار کرد: «با توجه به اینکه پیش از این نیز نقش زنپوش بازی کرده بودم و از آنجا که در نمایشهای آزاد هم بازی و کارگردانی کردهام، خط قرمزهایی که نقش را به سمت لودگی و کلیشه میبرد، میشناسم و برای بازی در نقش زن پوش «مبارک در ژاپن» سعی کردم تا فاصله زیادی با کلیشههای رایج بگیرم.»
او ادامه داد: «بازیگر باید از کاراکتر و شخصیتی که بازی میکند، شناخت داشته باشد و از آنجا که شخصیت زنپوش در نمایش «مبارک در ژاپن» زن حاجی است؛ به طور قطع نمیتواند لوده باشد و سعی کردم تا کمدی را به شکلی که زننده و لوده نباشد به کاراکتر اضافه کنم به شکلی که در ابتدای نمایش مخاطبان متوجه زنپوش بودن کاراکتر نمیشوند و با کمدیهایی که در جریان اثر اتفاق میافتد این موضوع مشخص میشود.»
بازیگر نمایش «مبارک در ژاپن» اظهار کرد: «تمام کمدیهای نمایش براساس بداهه و با مشورت کارگردان شکل گرفته است و آنچه در روند قصه رخ میدهد طبق متن نمایشنامه است.»
بازیگر نمایش «کفش شیشهای» مطرح کرد: «ما دوست داریم تا تماشاگر از دیدن نمایش لذت ببرد و با وجود محدودیت چه در قوانین حاکم بر نمایشهای آیینی و سنتی و چه محدودیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سالنها تمام تلاشمان را برای نشاندن خنده بر لب مخاطبان میکنیم.»
جهانگیری با اشاره به لزوم حفظ حرمت کاراکتر سیاه در نمایشهای سیاهبازی و تخت حوضی توضیح داد: «در نمایشهای سیاهبازی و تخت حوضی نباید سیاهکُشی شود. سیاهکشی به این معنا که با طنازی دیگر نقشها از دیده شدن سیاه و بار کمدی که بر دوش این شخصیت قرار دارد، کاسته شود. اگر در نمایش «مبارک در ژاپن» کاراکتر سیاه نبود بهاصطلاح صحنه را به آتش میکشاندم ولی در این اثر به احترام سیاه و با توجه به اینکه بیشتر بار کمدی نمایش برعهده سیاه یا همان مبارک است، اجازه چنین کاری را به خود ندادم.»
بازیگر نمایش «سور و سات» همچنین عنوان کرد: «متاسفانه بر اساس قوانین سالن اجازه ورود و تماشای نمایش «مبارک در ژاپن» به کودکان 8 سال به پایین داده نمیشود. به نظرم این قانون نیاز به اصلاح دارد چراکه ما اگر قرار باشد فرهنگ تماشای تئاتر و بیش از هر چیز معرفی تئاتر آیینی و سنتی را در بین مخاطبان گسترش دهیم باید از چهارسالگی به آن بپردازیم زیرا در 8 و 9 سالگی سمت و سوی تفریح و علاقه کودکان شکل گرفته است و تاثیرپذیری کمتری دارد.»
حمیدرضا جهانگیری در پایان گفت: «درددل همه تئاتریها حمایت از گروههای نمایش در بخش تبلیغات است. ای کاش برای تبلیغ نمایشهای روی صحنه بودجهای در نظر گرفته شود و حتی صدا و سیمای کشور به منظور فرهنگسازی حداقل برای یک دقیقه به معرفی تئاترهای فاخر سالنهای نمایش بپردازد.»