در حال بارگذاری ...
بازیگر نمایش برگزیده تئاتر «صاحبدلان» مطرح کرد

سروش علاقبندان: «ژیک» یک نقالی سنتی نیست

سروش علاقبندان با بیان این‌که نمایش ژیک یک نقالی سنتی نیست، می‌گوید‌ بازی در نقش‌های مختلف آن هم در یک اثر نمایشی برای یک بازیگر سخت اما در عین حال جذاب و لذت‌بخش‌ است.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «ژیک» به نویسندگی و کارگردانی ناصر علاقبندان از 11 دی ماه در تالار سنگلج روی صحنه است. «ژیک» مونولوگی است که با بازی سروش علاقبندان روی صحنه جان می‌گیرد.

سروش علاقبندان در مورد درونمایه این نمایش می‌گوید: «نمایش «ژیک» داستان جوانی به نام نادر است. نادر پژوهنده‌ و علاقه‌مند به تاریخ ایران و صدر اسلام است. نادر عاشق سلمان پارسی و ایران و تاریخ کهن آن است.»

او ادامه می‌دهد: «در واقع این شخصیت سعی دارد تا تاریخ ایران و اسلام را به هم پیوند بزند. او برای پیوند بین این دو از هنر استفاده می‌کند و و به نزد گوسان  پدر هنر نمایش در زمان اشکانیان می‌رود.»

این هنرمند در توضیح جایگاه گوسان هم می‌افزاید: «گوسان در این اثر نمایشی به عنوان نقال به روایت زندگی روزبه یا همان سلمان فارسی قبل از اسلام و دلدادگی او به یگانه‌پرستی می‌پردازد.»

تنها بازیگر نمایش «ژیک» با بیان این‌که از جذابیت‌های حضور در این اثر نمایشی، بازی در نقش‌های مختلف یا به تعبیری بازی در بازی بودن این کار به شمار می‌آید‌، می‌گوید: «من در این اثر در نقش‌های متفاوتی چون گوسان، نادر، شهرام، روزبه یا همان سلمان فارسی و پدرش بازی می‌کنم.»

علاقبندان همچنین می‌گوید: «تغییر هر شخصیت با تغییر در بیان و بدن من به عنوان بازیگر همراه است تا مخاطب بتواند با کاراکترهای متفاوتی که روی صحنه جان می‌گیرند، ارتباط برقرار کند و این شخصیت‌ها در پیشبرد روند داستان موثر باشند.»

سروش علاقبندان با بیان اینکه نقالی را از پدرش ناصر علاقبندان آموخته است، توضیح می‌دهد: «این اثر تجربه اول بازی من به عنوان یک نقال است. جذابیت نمایش همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردم، بازی در بازی بودن کار است. موضوعی که باعث جذابیت کار شده است و اجازه نمی‌دهد تا مخاطب با یک اثر نمایشی خسته‌کننده مواجه شود.»

بازیگر نمایش «ژیک» ادامه می‌دهد: «بازی در نقش‌های مختلف آن هم در یک اثر نمایشی برای یک بازیگر سخت اما در عین حال جذاب و لذت‌بخش‌ است.»

 او با بیان اینکه «ژیک» یک اثر نمایشی با شیوه نقالی سنتی نیست، ادامه می‌دهد: «در این کار از پرده‌خوانی نوین بهره گرفته شده است و به جای پرده از ویدئو‌پروژکشن برای ارائه تصاویر استفاده می‌شود.»

علاقبندان می‌افزاید: «ما سعی کردیم با استفاده از نمادهایی به پیوند زمان گذشته و حال بپردازیم و ذهن مخاطب را از دوره معاصر به گذشته پیوند بزنیم و کاملا آگاهانه از ویدئوپروژکشن به جای پرده سنتی نقالی، دفتر کلاسور و خودکار به جای قلم و دوات استفاده کردیم.» 

این بازیگر در پایان می‌گوید: «نمایش «ژیک» پیش از این برگزیده جشنواره تئاتر ارتش شده بود و به انتخاب و همراهی امین اکبری‌نسب برای حضور  در بخش صحنه‌ای دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره بین‌المللی تئاتر «صاحبدلان» به دبیری محمود فرهنگ پذیرفته شد و روی صحنه تماشاخانه سنگلج میزبان مخاطبان بود.»

گفت‌وگو: نگار امیری




نظرات کاربران