در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای فجر مطرح کرد

ناصر علاقبندان: تئاتر فجر مهم‌ترین رویداد تئاتری و فرهنگی ایران است

ناصر علاقبندان کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر می‌گوید بسیار انرژی گرفتم چون تئاتر فجر مهم‌ترین رویداد تئاتری و فرهنگی ایران است.

به گزارش ایران تئاتر، ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «ژیک» در بخش صحنه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

نمایش «ژیک» برگزیده دوازدهمین دوره سراسری و اولین رویداد بین‌المللی صاحبدلان است که به جشنواره تئاتر فجر معرفی شده است.

این نمایش امروز (اول بهمن) در تالار حافظ در دو سئانس 18 و 20:30‌ اجرا دارد؛ به همین بهانه با ناصر علاقبندان کارگردان این اثر به گفت‌وگو پرداختیم.

ناصر علاقبندان درباره داستان نمایش «ژیک» می‌گوید: «ژیک داستان جوانی به نام نادر است. نادر پژوهنده‌ و علاقه‌مند به تاریخ ایران، صدر اسلام، سلمان پارسی و تاریخ کهن است؛ پس با گوسان، پدر هنر نمایش از دو هزار سال پیش تا اینک، همراه می‌شود تا از چند بخش از زندگی سلمان پارسی پرده بردارد.»

علاقبندان در ادامه از حضورش در تئاتر فجر بعد از سال‌ها می‌گوید: «سال‌های بسیار دور در جشنواره تئاتر فجر با نمایش «چمچمه» شرکت کردم و الآن هم که به‌عنوان مهمان در بخش مهمان ویژه جشنواره شرکت دارم و بسیار انرژی گرفتم چون تئاتر فجر مهم‌ترین رویداد تئاتری و فرهنگی ایران است.»

او ادامه می‌دهد: «معتقدم که هیچ‌گاه نباید جشنواره‌ها را کنار گذاشت. جشنواره باعث رشد هنرمند و شکوفایی تئاتر یک کشور می‌شود و کسانی که در فضای فرهنگی تنفس می‌کنند باید هوای فرهنگ کشورشان را داشته باشند.»

علاقبندان می‌افزاید: «با آغوشی باز از همه هنرمندان و مخاطبان فهیم که این روزها شاید کمتر به تئاتر رفته‌اند، دعوت به تماشای اثر «ژیک» می‌کنم تا با حضورشان چراغ جشنواره و تئاتر را روشن نگه‌ دارند.»

این کارگردان تئاتر از ویژگی‌هایی که یک اثر نمایشی باید دارا باشد و به این واسطه بتواند در جشنواره تئاتر فجر حاضر باشد، توضیح می‌دهد: «از نظر من نمایش هرچه ایرانی‌تر، هنرمندانه‌تر و نوتر باشد، بهتر است. نمایش «ژیک» تکیه بر ایرانی بودن دارد و بسیار نو است، چون به موضوع سلمان پارسی بسیار کم پرداخته شده است. مسئله آخر هنرمندانه بودن یک اثر است که این به عهده مخاطب ماست و اگر بازخوردهای مثبت ببینیم خیال‌مان راحت است که راه درستی را پیش گرفته‌ایم.»

علاقبندان در ادامه از رویداد تئاتر صاحبدلان که بر حضورش در تئاتر فجر بسیار تأثیر داشته است، می‌گوید: «رویداد تئاتر صاحبدلان در سطح کشور تابه‌حال بسیار خوب و موفق عمل کرده است و در این دوره از بیش از 100 نمایش را حمایت و به اجرا رسانده است.»

ناصر علاقبندان در پایان از فرزندان بازیگر و کارگردانش که تا پیش از جشنواره در تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج ایفای نقش می‌کردند، می‌گوید: «بهمن و سروش فرزندان من هستند و سعی کردم هرآن چیزی را که در هنر بلد بودم و نبودم، در اختیارشان بگذارم تا به‌نوبه خودشان چراغ نمایش را روشن نگه ‌دارند که خداراشکر من را سربلند کرده‌اند و همین برایم کافی است.»

در نمایش «ژیک»، سروش علاقبندان، فرزند ناصر علاقبندان به‌عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کند.

محراب علیزاده (آهنگساز و نوازنده تنبک، نی و دف)، روح‌الله علاقبندان (نوازنده پیانو)، جاوید جاوید‌نیا (مدیر تهیه و تولید، طراح صحنه و لباس)، علیرضا ذاکری (طراح پوستر و بروشور)، سیدمحمد صدری (طراح نقش‌های نقل)، حسین کاظم رودباری (طراح نور)، معین خیاطی و بهمن علاقبندان (دستیاران کارگردان)، عباس نوروزی (تصویربردار)، محمد بیگدلو  (ساخت دکور)، عباس نوروزی، بهنام محسنی و علی ناصر بارانی (عکاسان)، هادی گرامی (حمل‌ونقل) و رضا استادی و محمد برومند (روابط عمومی)، دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

نمایش «ژیک» امروز اول بهمن 1401 ساعت 18 و 20:30 در تالار حافظ میزبان مخاطبان در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر خواهد بود.




نظرات کاربران