در حال بارگذاری ...
شقایق فتحی:

«سیاه و غزال» با سرمایه شخصی تولید شد

کارگردان نمایش «سیاه و غزال» که در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است تصریح کرد شرایط به گونه‌ای است که گویی باید برای دریافت کمک هزینه التماس کنیم.

شقایق فتحی کارگردان نمایش «سیاه و غزال» به نویسندگی ابوالفضل حاجی علی‌خانی که این روزها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از مرداد سال جاری کارگاه آموزش بازیگری تکمیلی از مقدماتی تا پیشرفته را با حضور ۱۱ نفر برگزار کردم که در این کارگاه تمام موضوعات بازیگری اعم از بداهه‌پردازی، پرفورمنس، بدن، بیان و دیگر موضوعات را به هنرجوهای حاضر در کارگاه آموزش دادم. بعد از ۳ ماه گذراندن دوره مقدماتی و با آغاز دوره پیشرفته، متن‌های زیادی را خواندیم که در نهایت نمایشنامه «سیاه و غزال» برای تمرین و اجرا انتخاب شد و با وجود اینکه متن سختی بود، شروع به تمرین و تولید کار کردیم و خدا را شکر به جای خوبی ختم شد.

وی با اشاره به حضور ۶ بازیگر از میان هنرجوهای حاضر در کارگاه آموزشی مدنظر در نمایش «سیاه و غزال»، درباره تولید این اثر در شرایط اقتصادی فعلی، یادآور شد: نمایش را با سرمایه‌گذاری خودم تولید کردم که به شدت برایم سنگین بود. معلوم نیست تماشاخانه سنگلج کمک‌هزینه‌ای را برای ما در نظر بگیرد. تا الان فشار مالی زیادی وارد شده است و امیدوارم بتوانیم از گیشه هزینه‌ها را تأمین کنیم.

فتحی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: داشتن تهیه‌کننده در این شرایط خیلی سخت است زیرا تهیه‌کننده به مواردی همچون حضور چهره در نمایش توجه می‌کند. از سوی دیگر چون خودم از بچه‌های تئاتر هستم شهریه‌ای که برای برگزاری کارگاه در نظر گرفتم جزئی بود و مبلغ آن‌چنانی نبود که بگوییم با آن هزینه‌های تولید را تأمین و در سالن خصوصی اجرا می‌کنیم. طراحی صحنه نمایش را خودم انجام دادم و لباس‌ها و آکس‌سوآر را هم از مراکز مختلف کرایه کردیم.

کارگردان نمایش «سیاه و غزال» درباره اینکه وضعیت فروش گیشه نمایش چگونه است و آیا امیدی به تأمین هزینه‌ها از این طریق هست یا نه، تأکید کرد: شرایط اصلاً خوب نیست. در ماه اسفند نیز جذب مخاطب سخت‌تر از ماه‌های دیگر است. به دلیل اینکه مجوز اجرای نمایش هم تنها یکی ۲ روز مانده به اجرا آماده شد فرصت کافی برای تبلیغات هم نداشتیم. تلاش‌مان را می‌کنیم و امیدواریم دوستان تئاتری نیز حمایت کنند زیرا مایی که کارمان تئاتر است باید به هم کمک کنیم.

وی ادامه داد: من نیز یک تئاتری هستم و مانند سلبریتی‌ها درآمد آن‌چنانی ندارم. زمانی اینگونه بود که هر کارگردان در سال یک کمک‌هزینه برای اجرا در سالن دولتی داشت و من نیز از این طریق نمایش روی صحنه می‌بردم وی الان اینگونه نیست.

فتحی در پایان سخنان خود تصریح کرد: شرایط به گونه‌ای است که گویی باید برای دریافت کمک‌هزینه و بودجه التماس کنیم. فکر می‌کنم این روند یعنی ارزش قائل نبودن به هنر هنرمند. امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره‌کل هنرهای نمایشی شرایط تئاتری‌ها را در نظر بگیرند و اینگونه نباشد برای کارهایی که در حال حاضر و این شرایط اجرا می‌شوند کمک‌هزینه در نظر گرفته نشود.

نمایش «سیاه و غزال» با حضور اشکان صیاد محلی، امیر حسین رضاپور، یاسر ساغری، روژان ساعدی، آیسان یعقوبی، آیشین دولتدار، ساعت ۱۹ در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است:

«داستان روایتگر عاشق شدن سیاه بر غزال است که وی را ناچار به سفر و سیرو سلوک در این مسیر می‌کند که در این طی طریق با غزال‌های بسیار مواجه می‌شود که فرسنگ‌ها با غزالی که او شناخته متفاوت‌اند. اما در نهایت در شهر هفتم به نقطه‌ای از تعالی دست میازد که از غزال زمینی خود نیز گذشته و با خالق آسمانی خود اجین گشته و در صدد کشف و شهودی عمیق‌تر تصمیم می‌گیرد به سفرش برای شناخت معشوق حقیقی ادامه دهد. «سیاه و غزال» نمایشنامه‌ای کمدی عرفانی است که سیر و سلوک سیاه در هفت شهر عشق را روایتگری می‌کند. سیاه در مسیر هر شهر و طی طریق و رسیدن به تعالی و کمال با کاراکترهای زیادی مواجه می‌شود که در روند تکاملش بی‌تأثیر نیستند.»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران