کارگردان و بازیگر نمایش «سیمرغ» مطرح کرد
اکبر صادقی: نمایش ایرانی باعث باهوش و فعالتر شدن مخاطبان میشود

اکبر صادقی با بیان اینکه تلفیق شیوههای اجرایی نمایش ایرانی با نمایش غربی در ناخودآگاه ذهن هنرمندان وجود دارد، گفت نمایش ایرانی باعث باهوش و فعالتر شدن مخاطبان میشود.
به گزارش ایران تئاتر، نمایش «سیمرغ» به نویسندگی محمود مهدوی و کارگردانی اکبر صادقی از یکم خردادماه ساعت 19:30 در تماشاخانه سنگلج میزبان مخاطبان است.
این نمایش کاری از هنرمندان تئاتر اردبیل است که به روایت اختلاف رعنا و همسرش سیدباقر کاشیکار بر سر ماندن و رفتن از اردبیل به خلخال همزمان با بمبارانهای دهه شصت میپردازد.
اکبر صادقی، کارگردان نمایش «سیمرغ» با بیان اینکه این اثر بهصورت مستقیم به جنگ مرتبط نمیشود، گفت: «داستان «سیمرغ» از جایی آغاز میشود که با بمباران اردبیل توسط رژیم بعث، رعنا همسر سیدباقر کاشیکار تلاش میکند تا همسرش را برای خارج شدن از اردبیل و رفتن به خلخال با خود همراه کند.»
او ادامه داد: «در این نمایش رعنا همسر سیدباقر سیمرغوار از یک نقطه زمینی به نقطه عرفانی میرسد و این اتفاقی است که در مسیر زندگی باید برای تمام آدمها بیفتد.»
این هنرمند که بهعنوان بازیگر نیز در نمایش «سیمرغ» حضور دارد، گفت: «در این نمایش سه نقش متفاوت بازی میکنم که از میان همه آنها نقشی به نام «شاهین کفترباز» را بسیار دوست دارم. تلاش کردم تا هرکدام از این نقشها با دیگری متفاوت باشد.»
کارگردان نمایش «سیمرغ» در مورد نقش «شاهین کفترباز» افزود: «شخصیت «شاهین کفترباز» برای من یک نمود بیرونی داشت و به همین دلیل با همفکری نویسنده نمایش این شخصیت به کار اضافه شد.»
او درباره کارگردانی نمایش ادامه داد: «سعی کردم در کارگردانی و دیگر عناصر دراماتیک کار از تعزیه یا بهتر است بگویم از تلفیق شیوه کارگردانی سنتی و مدرن استفاده کنم. میزانسن، طراحی لباس و کاربرد رنگها و همچنینچینش صحنه نیز بر همین اساس شکل گرفته است.»
صادقی با اشاره به تلفیق شیوههای کارگردانی نمایشهای ایرانی با نمایش غربی در نمایش «سیمرغ» گفت: «من از کودکی با تماشای تعزیه با این هنر آشنا شدم و پس از ورود به دانشگاه، شیوههای کارگردانی و اجرا در تئاتر غرب را آموختم، به نظرم تلفیق این شیوههای اجرایی بهصورت خواسته و ناخواسته در آثار نمایشی که هنرمندان روی صحنه میبرند، اتفاق میافتد.»
او ادامه داد: «از نظر من تعزیه بهطور خاص باعث باهوش و فعالتر شدن مخاطبان میشود. مخاطب تعزیه در ناخودآگاه ذهنیاش با نمادها آشناست، میزانسنها را میشناسد و بهطور کل شناخت خوبی از آثار نمایشی دارد.»
این کارگردان توضیح داد: «متأسفانه ما نهتنها به نمایشهای ایرانی بلکه به سایر هنرها نیز بیتوجه هستیم. اینکه به این هنر بهعنوان شغل نگاه نمیشود تنها یکی از این موارد نادیده گرفتن هنرهای نمایشی است؛ درحالیکه در کشورهای دیگر حتی برای سفر و اجراهای جشنوارهای گروههای نمایشی حق مأموریت و هزینه پرداخت میشود.»
صادقی در پایان با اشاره به اینکه برای رسیدن به فرهنگی غنی، صدها سال زمان نیاز است، گفت: «خالی بودن صندلیهای تئاتر بلایی بر سر فرهنگ یک کشور میآورد که چنین کاری از هیچ امپراتور خونریزی در هیچ دورهای ساخته نیست. سایر مشکلات و دغدغههای انسانی شاید در زمان کوتاهتر و با اراده قوی حل شوند اما برای رسیدن به فرهنگی غنی، صدها سال زمان لازم است.»
گفتوگو: نگار امیری
عکس از بهروز پادیاب