در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان نمایش «کمین ژاله» مطرح شد

حامد مکملی: «کمین ژاله» روایت جدال بین جبر و اختیار است

حامد مکملی، نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «کمین ژاله» می‌گوید این نمایش کمدی تلخی است که به مفهوم جبر و اختیار در زندگی انسان می‌پردازد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «کمین ژاله» به نویسندگی و کارگردانی حامد مکملی از بیست و هفتم شهریور تا بیست و هشتم مهرماه ساعت 20 در تماشاخانه سنگلج میزبان مخاطبان خواهد بود.

مکملی درباره این نمایش می‌گوید: «کمین ژاله» نمایشی کمدی است که در دهه شصت می‌گذرد و داستان آن به مفهوم جبر و اختیار اشاره دارد.»

او ادامه می‌دهد: «موضوع و اتفاقات این نمایش کاملا انتزاعی است و داستان سربازی را به نمایش می‌گذارد که سال‌هاست در حال نگهبانی و مراقبت از کمینی به نام ژاله است. در واقع مسئله و سوال اصلی کار، به اینکه ژاله کیست و چیست، برمی‌گردد.»

این هنرمند می‌افزاید: «جبر و اختیار مسئله‌ای است که ما همیشه و در تمام زندگی با آن درگیر هستیم. ممکن است تا به حال به این موضوعات فکر نکرده باشیم اما در هر مسیری که انتخاب می‌کنیم وام‌دار یکی از این دو گزینه خواهیم بود.»

نویسنده و کارگردان نمایش «کمین ژاله» با اشاره به فضای تلخ و در عین حال کمدی نمایش توضیح می‌دهد: «این نمایش به جنگ، مرگ و مسائل حیاتی با نگاهی طنز و کمدی می‌نگرد. نمایشنامه‌های دیگر من چون «زندگی سگ مرده» و «خاک شیرین» نیز در همین فضای کمدی تلخ نوشته شده‌اند.»

او درباره دلیل پرداخت روایت‌هایش در قالب کمدی تلخ می‌افزاید: «این نمایش مانند دو نمایش دیگری که از آن‌ها نام بردم، بیشتر با محوریت خنده و کمدی داستان شکل گرفته است و زمانی تلخ می‌شود که مخاطب پس از تماشای کار خود را به جای تک‌تک شخصیت‌ها قرار می‌دهد. آنجاست که می‌فهمد موقعیت یا اتفاقی که به آن می‌خندیده است، چقدر برای افرادی که آن را تجربه کرده‌اند، جدی و سنگین بوده و چه بهای گزافی برای آن پرداخت کرده‌اند.»

این هنرمند می‌گوید: «کمدی تلخ مانند حال و هوای این روزهای ماست، ما این روزها به چیزهای زیادی می‌خندیم که وقتی به آن‌ها فکر می‌کنیم اصلا خنده‌دار نیستند.»

مکملی ادامه می‌دهد: «تمرین نمایش با توجه به مدت زمانی که از اجرای اول آن می‌گذرد، دوره‌ای و هدفمند بوده است. متن، کارگردانی و بازی‌ها در این مدت رشد کرده و در واقع با تکرار و به مرور زمان در دوره‌های مختلف اجرا یکپارچه‌تر شده است.»

او درباره طراحی صحنه و لباس نمایش نیز می‌افزاید: «طراحی صحنه و لباس کار انتزاعی است ما فضای مدرسه‌ای را به نمایش گذاشته‌ایم که به شکل همیشگی نیست، بلکه می‌تواند در هر جایی باشد.»

نویسنده و کارگردان نمایش «کمین ژاله» توضیح می‌دهد: «این نمایش پیش از این در سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دلیل نگاه متفاوت و کمدی به مقوله جنگ موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران شد و همچنین در پنجمین جشنواره ملی تئاتر کمدی خندستان نیز به عنوان کار برگزیده معرفی شد.»

نمایش «کمین ژاله» به نویسندگی و کارگردانی حامد مکملی از روز دوشنبه بیست‌وهفتم شهریور با بازی مرتضی نجفی، حامد مکملی، امیر امیدی‌راد، حسن یاوری، امیرمحمد خوشنواز و پیام نوروزی روی صحنه می‌رود.




نظرات کاربران