در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در بخش تئاتر دانشجویی جشنواره فجر

محمد حاج‌محمدی: جشنواره تئاتر فجر می‌تواند پایگاه مهمی برای نشر تئاتر ملی باشد

محمد حاج‌محمدی کارگردان نمایش «تقلیدنامه زال و رودابه» می‌گوید جشنواره تئاتر فجر می‌تواند پایگاه مهمی برای نشر تئاتر ملی باشد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، محمد حاج‌محمدی که شاگرد داوود فتحعلی‌بیگی بوده و در زمینه نمایش‌های ایرانی همچون تخت حوضی، نقالی و پرده‌خوانی سال‌هاست که فعالیت می‌کند، در بخش دانشجویی جشنواره 42 تئاتر فجر حضور دارد.

محمد حاج‌محمدی در این‌باره گفت: «ما بر اساس سه رکن اصلی «پژوهش»، «آموزش» و «آفرینش» که کانون نمایش‌های آیینی و سنتی تعیین کرده است، در قالب یک گروه جوان تلاش می‌کنیم تا برای نمایش ایرانی اتفاقی مثبت را رقم بزنیم.»

او با بیان اینکه شاهنامه حکیم فردوسی میراث ناملموس فرهنگی کشور ماست، افزود: «شاهنامه به عنوان منبعی برای نقالی، دغدغه همیشگی من بوده است. داستان‌های این اثر تاریخ مصرف ندارند. من داستان زال و رودابه را به زبان تخت حوضی و غلام سیاه نمایش‌های شادی آور و شیوه اجرای مجالس شبیه‌خوانی تنظیم کردم.»

این هنرمند با اشاره به راه اندازی بخش دانشجویی در جشنواره 42 فجر ادامه داد: «اینکه امسال بخش دانشجویی در جشنواره فجر وجود دارد، اتفاق مبارکی است. اگر این بخش با رویکرد تئاتر ملی همانند اتفاقی که علی حاتمی در سینمای ایران رقم زد، برگزار شود، در چند سال آینده خروجی های مطلوبی را شاهد خواهیم بود.»

محمد حاج‌محمدی درباره حضور در جشنواره تئاتر فجر هم گفت: «گمان می‌کردم که شاید جشنواره فجر پذیرای نمایشی سنتی نباشد اما اکنون که نمایش ما در جدول حضور دارد، به اعجاز این گونه از تئاتر پی برده‌ام. جشنواره تئاتر فجر می تواند پایگاه مهمی برای نشر تئاتر ملی باشد. قصد دارم با خرقه استاد سعدی افشار در جشنواره فجر حاضر شوم که اتفاق ویژه‌ای خواهد بود.»

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.

 

 




مطالب مرتبط

داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار
داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب‌نشینی با مولیر» که یکی از آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است می‌گوید مصائبی که مولیر، یکی از نمایشنامه‌نویسان برتر قرن هفدهم فرانسه پس از نگارش «تارتوف» از سر گذراند موجب نگارش این اثر با ...

|

نظرات کاربران