در حال بارگذاری ...
با حضور علی نصیریان و دیگر هنرمندان پیشکسوت

جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج برگزار شد

در جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج که با حضور علی نصیریان و جمعی دیگر از هنرمندان پیشکسوت برگزار شد، خریداری ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج، بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر و تصویب تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، مراسم جشن پایان دوره مکتب‌خانه سنگلج و اهدای رخصت‌نامه به هنرجویان آن، با حضور علی نصیریان و جمعی از هنرمندان و مدیران تئاتر کشور، عصر دوشنبه 21 اسفند در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

این مراسم با حضور علی نصیریان، محمدحسین ایمانی خوشخو، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، ایرج راد، قطب‌الدین صادقی، هادی مرزبان، رضا بابک، داوود فتحعلی‌بیگی، محمدحسین ناصربخت، داریوش مؤدبیان، اصغر همت، مجید افشار (بازیگر پیشکسوت نمایش‌های ایرانی و بازیگر نقش سیاه) اسرافیل فرج‌اللهی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی)، شهرام زرگر، پریسا مقتدی، افشین هاشمی، هادی عامل، عباس غفاری، شهاب شریفی، محمود زنده‌نام، مهرداد بیات، مهدی صفاری‌نژاد و دیگر مدیران و هنرمندان تئاتر و نمایش ایرانی برگزار شد..                                                                               

خریداری ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج 

در ابتدای این مراسم، علی نصیریان از دیدار دوستان و هنرمندان پیشکسوت تئاتر ابراز خوشحالی کرد و گفت: «این تجدیددیدار برایم بسیار عزیز است، آن‌هم در تماشاخانه‌ای که از زمان شکل‌گیری‌اش به آن رفت‌وآمد داشته‌ام.»

او توسعه فرهنگی را ناشی از مدیریت خوب عنوان کرد و گفت: «توسعه فرهنگی با مدیریت خوب رخ می‌دهد. مدیریت فرهنگی بسیار دقیق و حساب شده است و ظرافت آن با دیگر شاخه‌ها قابل‌مقایسه نیست.»

سپس، پریسا مقتدی، مدیر تماشاخانه سنگلج نیز ضمن خیرمقدم به علی نصیریان گفت: «به خانه خودتان خوش‌آمدید؛ شما خودتان سرسلسله مدیریت هنری هستید.»

او با اشاره به طرح گسترش تماشاخانه سنگلج از همراهی نصیریان قدردانی کرده و از خریداری شدن ساختمان مجاور تماشاخانه که اقدامات آن در زمان مدیریت علی نصیریان انجام‌شده است، خبر داد.»

                                                                                                               

تشکیل بنیاد تئاتر ملی ایران 

محمدحسین ایمانی‌ خوشخو، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای هنرِ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم با اشاره به دغدغه تئاتر ملی که از سوی استادان حاضر در مراسم بیان شده است، از تصویب تشکیل «بنیاد تئاتر ملی ایران» در جلسه شورای هنر که صبح همان روز برگزار شده بود، خبر داد.

او افزود: «بودجه خوبی در اختیار این بنیاد برای تولید نمایش ملی قرار خواهد گرفت و این بودجه غیر از بودجه اداره‌کل هنرهای نمایشی است. آنچه در دنیا می‌توانیم عرضه کنیم و مختص خود ماست، تئاتر  ملی و نمایش ایرانی است که در اولین فرصت، اساسنامه این بنیاد را تصویب می‌کنیم.»

در ادامه این آیین، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز خبر داد: «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج به‌زودی در اختیار این تماشاخانه قرار می‌گیرد و امور آموزشی و حتی مرکزی شبیه به تکیه دولت می‌تواند در آن قرار بگیرد.»

تاسیس موزه تئاتر 

نظری همچنین از تأسیس موزه تئاتر در ساختمان سابق اداره تئاتر خبر داد و افزود: «با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرار است بخشی از این ساختمان به موزه تبدیل شود.»                                                                                                    

علی نصیریان هم در ادامه پیشنهاد کرد: «این ساختمان به چند کارگاه برای فعالیت جوانان اختصاص داده شود. اگر موزه در جایی مثل «تئاتر نصر» که ریشه تاریخی دارد، برپا شود، بهتر است.»

نصیریان همچنین تأکید کرد که ساختمان اداره تئاتر، باید اصولی و مبنایی بازسازی شود تا از استحکام لازم برخوردار باشد.

اصغر همت نیز با تأیید صحبت‌های علی نصیریان گفت: «زمانی که هنرمندان در این ساختمان تمرین می‌کردند، دچار لرزش می‌شد، به همین خاطر هم بسته شد.»

ایرج راد نیز عنوان کرد که بعضی سنگ‌اندازی‌ها در گذشته، سبب تأخیر در تشکیل موزه تئاتر در ساختمان تئاتر نصر شده است وگرنه بنای راه‌اندازی «موزه تئاتر نصر» گذاشته ‌شده بود.

در ادامه مراسم، داوود فتحعلی بیگی، مدیر مکتب‌خانه سنگلج توضیحاتی درباره سبک و سیاق آموزشی این مکتب‌خانه که ویژه نمایش‌های ایرانی راه‌اندازی شده، ارائه کرد.

اهمیت اقتباس ادبی در آثار تئاتری 

علی نصیریان در مورد آموزش تئاتر ایرانی به اهمیت شناخت پیشینه این هنر و شناخت کسانی همچون عباس جوانمرد، بهرام بیضایی، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی و ... که در شکل‌گیری پایه‌های این هنر نقش داشته‌اند، پرداخته و تأکید کرد که جوانان‌ باید با آثار این نویسندگان و هنرمندان آشنا شوند.

او همچنین با تأکید بر اهمیت اقتباس ادبی در آثار هنری و بومی‌سازی متن‌های خارجی گفت: «اقتباس اهمیت زیادی دارد. نمونه موفق آن فیلم «ناخدا خورشید» است که تماشاگر باور نمی‌کند از روی یک اثر خارجی اقتباس ‌شده باشد. می‌شود متون خارجی را بومی‌سازی کرد.»

نصیریان ادامه داد: «من نمایشنامه‌نویس و کارگردان نبودم، در اصل بازیگر بودم. آنچه در دهه 40 نوشتم، دستمایه‌ای بوده برای کارهای خودم. ما در زمینه اقتباس با آثار صادق هدایت آغاز کردیم.»

این هنرمند توضیح داد: «باید به هنرجویان این مکتب‌خانه پیشینه نمایشنامه‌نویسی ایران را بگویید، هنرجویان باید با آثار درخشانی مانند «مرگ یزدگرد» آشنا شوند. همچنان که زبان در تئاتر خیلی مهم است.»

در بخش پایانی برنامه، کیک جشن پایان دوره آموزشی مکتب‌خانه سنگلج توسط استاد علی نصیریان بریده شد.

                                                                                      

رضا بابک که این مراسم هم‌زمان با زادروزش برگزار شد، ضمن ابراز خشنودی از اینکه هم‌زمان با بزرگان هنر کشور قد کشیده است، گفت: «اولین نمایشی که دیدم، نمایش «چوب به دست‌های ورزیل» نوشته غلامحسین ساعدی بود.»

بعد از این جمله، نصیریان به طنز گفت: «بزرگان همه از دنیا رفتند و فقط من دوام آورده‌ام.»

سپس لوح پایان دوره آموزشی مکتب‌خانه با عنوان «رخصت‌نامه» توسط علی نصیریان به هنرجویان این دوره آموزشی اهدا شد.

این مراسم با اجرای قطعات موسیقی و تصنیف‌خوانی هنرمندان جوان تئاتر و بیان خاطراتی از نمایش‌های استاد نصیریان به پایان رسید.

 

 




نظرات کاربران