در حال بارگذاری ...
روزبه حسینی در گفتگو با مهر:

«دیوان تئاترال» تئاتری موزیکال است/ روایتی ایرانی از تئاتر ویلسون (مهر- 14 دی)

کارگردان نمایش «دیوان تئاترال» که این روزها در تماشاخانه سنگلج اجرا می شود معتقد است این اثر تئاتری موزیکال است که تفاوت اساسی با کنسرت - حرکت هایی که به نام تئاتر موزیکال اجرا می شود، دارد.

 

روزبه حسینی درباره شکل و شیوه اجرای نمایش «دیوان تئاترال» اثر زنده‌یاد محمود استادمحمد که این روزها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است به خبرنگار مهر گفت: نکته ای که در همه کارهایم دنبال کرده و می‌کنم این است که به دنبال شکل  ایرانی از تئاتر رابرت ویلسون بوده و هستم. برای من در تئاتر، موسیقی و تصویر در کنار هم بوده است به شرط اینکه همواره تئاتر را داشته باشیم و موسیقی و تصویر به کنسرت نینجامد.

وی ادامه داد: فضاسازی در تئاتر به همان اندازه که اندیشه و باقی اجزای نمایش مورد اهمیت و اولویت قرار دارد، باید اهمیت داشته باشد. به همین دلیل سعی می کنم در آثاری که می نویسم یا برای اجرا انتخاب می کنم، موسیقی کلمات و متن اجازه کار در ساخت فضای موسیقایی نمایش را بدهد تا فضای تازه بصری را برای تماشاگر ایجاد و لایه های حسی اثر را به تصویر تبدیل کنم.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر یادآور شد: نمایش «دیوان تئاترال» زبانی روان، شاعرانه و آهنگین دارد و می توانست بهترین امکان را برای شیوه اجرایی مدنظر من فراهم کند تا اجرایی متفاوت از اجرای زنده یاد محمود استادمحمد داشته باشم.

حسینی درباره انتخاب تماشاخانه سنگلج برای اجرای نمایش «دیوان تئاترال» گفت: من برای اجرای این اثر از ابتدا به تماشاخانه سنگلج فکر کردم زیرا در درجه اول برای نشان دادن فضاهای خیال انگیز «دیوان تئاترال» نیاز به صحنه قاب عکسی داشتیم. همچنین زنده یاد استادمحمد با اجرای «آسیدکاظم» در تماشاخانه سنگلج به تئاتر ایران معرفی شد و بسیاری از تئاتری های ما از این سالن کار خود را شروع کردند. من نیز همانطور که به کارگاه نمایش دلبستگی دارم و درباره آن پژوهش کرده ام برای تماشاخانه سنگلج نیز ارزش و جایگاه بالایی قائل هستم.

وی درباره بازخورد مخاطب نسبت به نمایش «دیوان تئاترال» افزود: فکر می کنم با اینکه نمایش به لحاظ فرم، ساختاری غیرمتعارف دارد ولی مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند. البته این موضوع به این معنا نیست که ظرفیت سالن کامل می شود که شاید یکی از دلایل این امر به درستی معرفی نشدن تئاتر موزیکال به مخاطبان است.

کارگردان «دیوان تئاترال» درباره چرایی نبود ذهنیتی مناسب در مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر نسبت به تئاتر موزیکال، اظهار کرد: ما در حال حاضر بیشتر شاهد اجرای کنسرت - حرکت هستیم. هنوز تعریف درستی برای مخاطب از تئاتر موزیکال وجود ندارد؛ اینکه تئاتر موزیکال مجموعی از چالش، خلاقیت، عصیانگری و موسیقی است.

حسینی درباره گروه بازیگری این اثر نمایشی نیز توضیح داد: در انتخاب بازیگران این نمایش نیز اساسا مسیر متفاوتی را نسبت به کارهای دیگرم در پیش گرفتم زیرا باید بازیگرانی را که قابلیت نوازندگی و خوانندگی داشتند، انتخاب می کردم. اولین نفرات که کار پیوستند روزبه و مروارید مهر بودند که هم قابلیت نوازندگی و هم بازیگری متفاوتی داشتند زیرا جنس بازیگری شان فیگوراتیو است. در ادامه کاوه کاتب به عنوان آهنگساز به گروه پیوست و پس از آن رویا بختیاری، نرگس امینی، ماندانا جباری و علیرضا دری به گروه پیوستند.

وی در پایان عنوان کرد: ما تمرین‌های سختی در دو بخش بدنی و موسیقی داشتیم. در آخر هم سروش کریمی نژاد نیز به عنوان طراح حرکت به کار پیوست که تمرین سختی نیز در این بخش داشتیم.

نمایش «دیوان تئاترال» با مدت زمان ۷۵ دقیقه، ساعت ۱۸:۳۰ به صحنه می رود و تا آخر دی ماه به اجرای عمومی خود ادامه می دهد.




نظرات کاربران