در حال بارگذاری ...

نمایشنامه‌هایی که هنوز مخاطب دارند (همشهری- اول اسفندماه)

تماشاخانه سنگلج از ۲۷ بهمن میزبان «میراث» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی اصغر خلیلی است؛ نمایشی درباره جدال ۳۳ برادر بر سر میراث خانه پدری که حبیب دهقان‌نسب، علی نیکزاد، علی‌محمد رادمنش، حمیدرضا کاظمی‌پور و ۱۱ بازیگر دیگر در آن ایفای نقش می‌کنند.

 

فرهنگ > هنر - تماشاخانه سنگلج از ۲۷ بهمن میزبان «میراث» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی اصغر خلیلی است؛ نمایشی درباره جدال ۳۳ برادر بر سر میراث خانه پدری که حبیب دهقان‌نسب، علی نیکزاد، علی‌محمد رادمنش، حمیدرضا کاظمی‌پور و ۱۱ بازیگر دیگر در آن ایفای نقش می‌کنند.

دهقان‌نسب که بیشتر به واسطه بازی در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی نامی آشنا برای مخاطبان است، کار خود را از دهه 40 با تئاتر آغاز کرد و در دوران دانشجویی در کلاس‌های درس بیضایی حضور یافت.

  • آثاری که رنگ نمی‌بازند

به گزارش همشهری، او که این روزها سریال خاطره‌انگیز و قدیمی «در پناه تو» را روی آنتن تلویزیون دارد، می‌گوید: کم و بیش با بیشتر آثار بیضایی آشنا هستم. البته نه به این معنی که تمام آثار این هنرمند برجسته را مطالعه کرده باشم، بلکه در حد توان و به‌عنوان یک دانشجوی تئاتر، بخشی از آثار ایشان را خوانده و با قلم‌شان آشنا هستم.

دهقان‌نسب در کارنامه بازیگری خود بیش از 70فیلم تلویزیونی و سینمایی و سریال دارد و نکته جالب اینکه نمایش میراث را در دهه 50 در مقام کارگردان روی صحنه برده بود. او حالا هر شب با همین نمایش در مقام بازیگر روی صحنه سنگلج می‌رود.این بازیگر تئاتر، حوزه اجتماعی را یکی از مهم‌ترین زمینه‌های علایق خود در سینما، تئاتر و تلویزیون می‌داند و با اشاره به اینکه همواره به بازی در این آثار توجه خاصی دارد، می‌گوید: در آن مقطع زمانی که میراث را به صحنه بردم، احساس کردم با طرز تلقی‌ای که از مسائل جامعه وجود دارد، نمایش می‌تواند در وضعیت آن روز اجرا شود. حالا که نزدیک به 35سال از آن دوران می‌گذرد، حس می‌کنم میراث بیضایی همچنان قابل ارائه و نمایش است.

  • مسائل انسانی در صحنه

دهقان‌نسب آثار نمایشی مرتبط به وضعیت زندگی مردم و مضامین اجتماعی و انسانی را از آثاری می‌داند که گرد کهنگی بر آنها نمی‌نشیند. او یادآور می‌شود: آثاری همچون میراث و نمایشنامه‌های سوفوکل و چخوف به‌دلیل قدیمی نشدن انسان و مسائل انسانی، برای مردم کهنه نمی‌شوند. به‌نظرم آثار بیضایی هم از همین دسته هستند و رنگ کهنگی نمی‌گیرند. به‌گونه‌ای که غبار کهنگی و گذر زمان هرگز روی این نمایشنامه‌ها نمی‌نشیند.

این پیشکسوت تئاتر، آثار بیضایی را دارای ویژگی‌های به‌روز می‌داند و تأکید می‌کند: آثار این نویسنده و کارگردان با تمام ظرفیت‌های بسیار خوبی که دارند، با گذشت زمان می‌توانند به فیلم، سریال یا نمایش تبدیل شوند و من میراث را هم از همین دست آثار می‌دانم. متن نمایشنامه از متون جاودانه بیضایی است و با توجه به علاقه وافری که به آن داشتم، بازی در نمایش را پذیرفتم. به‌طور حتم متن خوب هر وقت اجرا شود، تماشاگر خود را خواهد داشت.




نظرات کاربران