تاسیس بنیاد نمایشهای ایرانی، ضرورتی اجتنابناپذیر است داوود فتحعلی بیگی: صحنه قدیمی اجرای نمایشهای آیینی و سنتی در فضایی مانند تکیهها، میدان بزرگ وسط قهوهخانههای قدیم یا روی حوض خانهها بوده است اما اکنون این ...
نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلیبیگی و کار محمدعلی نجفپور قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی مجلس تقلید تخت و خنجر
اجرای سیاهبازی روی صحنه سنگلج در تعطیلات نوروزی «شهرآشوب» دروغ ! نمایش کمدی «شهرآشوب» به کارگردانی علی طربی از هفتم فروردین در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است .
گزارشی از جلسه نقد و بررسی نمایش گذار از سنت به مدرنیته یا برهنگی فرهنگی؟ گروهی از منتقدان در نشستی در تالار سنگلج به نقد و بررسی نمایش لباس جدید پادشاه نوشته فرزاد فخری زاده و کارگردانی لادن نازی و با دراماتورژی محسن خیمه دوز پرداختند .
نگاهی به نمایش «لباس جدید پادشاه» به کارگردانی لادن نازی خیاط فرنگی و لباس جدید احمدشاه ایران تئاتر- آران قادرپور: «لباس جدید پادشاه» به نویسندگی فرزاد فخریزاده و کارگردانی لادن نازی شبهای پایانی اجرا بر صحنه تالار سنگلج را سپری میکند.
سفیر بلغارستان پس از تماشای «زال» اثر النا پانایوتووا در جشنواره : شاهنامه فردوسی، نمونه بارزی از یک گفتوگوی فرهنگی است نمایش «زال» از کشور بلغارستان، اثری به کارگردانی النا پانایوتووا و بر اساس شاهنامه فردوسی است، که با حضور «قادر آشنا» مدیرکل هنرهای نمایشی، «نیکولینا کونوا» سفیر ...
برگزاری اختتامیه جشنواره نمایشهای آیینی سنتی در سنگلج ( ایسنا،98،05،25) آیین پایانی نوزدهمین جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی در خیابان بهشت و تماشاخانه سنگلج با حضور مردم و هنرمندان برگزار میشود. به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری ...
مروری بر ویژگی های آثار حسین کیانی و نمایش «چشم به راه میرغضب» سیاهبازی تلخ تاریخی (روزنامه اعتماد، 98/5/15) جواد طوسی: شیوه روایی تاویلگونه و نمادین «چشم به راه میرغضب» و تلفیق عامدانه طنز و هجو و لودگیهای نمایش «سیاهبازی» با مرثیهسرایی و لحن تراژیک، شکل جدیدی از ...
نگاهی به نمایش «مضحکه بادسوار» نمایشی سنتی با شیوه های اجرایی مدرن (ایران تئاتر۱۳۹۸/۰5/۰7) رضا آشفته: «مضحکه بادسوار» نمایشی شیرین با چاشنی انتقاد است.
نگاهی به نمایش "چشم به راه میرغضب" به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی ترکیبی از مضحکه، ابزورد و تراژدی (هنرآنلاین ۱۳۹۸/۰۴/۰۲) فاطمه فلاح: نمایش "چشم به راه میرغضب" را میتوان در انتظار گودوی ایرانی نامید.
نقد نمایش« بنگاه تئاترال» به کارگردانی« هادی مرزبان » روحوضی خیلی مدرن (روزنامه شرق-19 تیرماه) اجرای مدرن و متفاوتی که «هادی مرزبان»، کارگردان تئاتر، از نمایش سنتی و روحوضی «بنگاه تئاترال» به نویسندگی «علی نصیریان» روی صحنه سنگلج برده، هم ...
نقد نمایش بنگاه تئاترال به کارگردانی هادی مرزبان تلفیقی دراماتیک از نمایشهای سنتی آئینی و تئاتر (ایران تئاتر-10 تیرماه) سید علی تدین صدوقی : بنگاه تئاترال در سالهای قبل توسط استاد نصریان روی صحنه رفته است. بنگاه تئاترال تلفیقی از نمایشهای سنتی آئینی است با تئاتر مدرن؛ که میتواند ...
نقد نمایش سرآشپز پیشنهاد میکند به کارگردانی شهابالدین حسین پور کمدی تراژدیای حماسی (ایران تئاتر-1 خرداد) ایران تئاتر - سید علی تدین صدوقی : نمایش سرآشپز پیشنهاد میکند. درواقع یک کمدی تراژدی برگرفته از داستان معروف شاهنامه یعنی ضحاک مار دوش است. نویسنده از روال معمول یک ...
شهاب حسینپور در گفتگو با مهر: «سرآشپز پیشنهاد می کند» بازتولید نیست-با طنز تلخ حرفم را میزنم (مهر-6 خرداد) کارگردان نمایش »سرآشپز پیشنهاد می کند» با اشاره به تغییراتی که در متن و اجرای نمایش نسبت به اجراهای گذشته به وجود آمده است، تاکید کرد اجرای این اثر نمایشی یک ...
رییس تماشاخانه سنگلج در گفتگو با مهر: سال ۹۶ از هنرمندان جوان حمایت میکنیم-نصب آسانسور و ژنراتور برق(مهر-16 فروردین) رییس تماشاخانه سنگلج اعلام کرد که این سالن تئاتری در سال ۹۶ از آثار هنرمندان جوانی که در عرصه نمایش های ایرانی و ملی فعالیت می کنند، حمایت می کند.
نقدی بر نمایش میراث به کارگردانی اصغر خلیلی میراث سرزمینمان بر تن کیست؟ (ایران تئاتر-10 اسفند) بهنام حبیبی: این روزها تماشاخانه سنگلج میزبان نمایش میراث به قلم استاد بهرام بیضایی و کارگردانی اصغر خلیلی است. بهرام بیضایی که جایگاهش در نمایش ایرانی بر هر ...
گفتگو با اصغر خلیلی کارگردان نمایش میراث برای اجرای «میراث » از بهرام بیضایی تبعیت کردم (ایران تئاتر-13 اسفند) اصغر خلیلی پس از اجرای موفق نمایش «راپورت های شبانه دکتر مصدق» که با استقبال گرم تماشاگران روبرو بود، اینبار به سراغ متنی از استاد بهرام بیضایی رفته است که تقویم ...
نمایشنامههایی که هنوز مخاطب دارند (همشهری- اول اسفندماه) تماشاخانه سنگلج از ۲۷ بهمن میزبان «میراث» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی اصغر خلیلی است؛ نمایشی درباره جدال ۳۳ برادر بر سر میراث خانه پدری که حبیب دهقاننسب، ...
روزبه حسینی در گفتگو با مهر: «دیوان تئاترال» تئاتری موزیکال است/ روایتی ایرانی از تئاتر ویلسون (مهر- 14 دی) کارگردان نمایش «دیوان تئاترال» که این روزها در تماشاخانه سنگلج اجرا می شود معتقد است این اثر تئاتری موزیکال است که تفاوت اساسی با کنسرت - حرکت هایی که به نام تئاتر ...
یادداشتی بر نمایش ابوبکر محمدی و فاطمه محمدی اثر جلال تجنگی از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست ایران تئاتر - ارمغان بهداروند : تئاتر، دیده بان است. دیده بان راستگویی که می بیند و به نمایش می گذارد. برج و باروی این دیده بانی، صحنه ی تئاتر است که دیده ها و شنیده ها ...
نقدی براثر تازه احسان حاجی پور بازی شطرنج معاشر؛ سربازی که وزیر شد (ایران تئاتر- 12 آذرماه) ایران تئاتر-بهنام حبیبی :در تالار سنگلج تهران، نمایشنامهی معاشر به نویسندگی و کارگردانی احسان حاجی پور ارتباط انسانهای امروزی را در داستانی ساده به روی صحنه ...
جلال تجنگی کارگردان نمایش «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» نمایش ما نوعی هشدار است (ایران تئاتر-11 آذر) ایران تئاتر- جلال تجنگی نویسنده و کارگردان در تازهترین اثر نمایشی خود بار دیگر به موضوع جوانان پرداخته و این بار ازدواج یک جوان اهل سنت با یک زن شیعه را محور نمایش ...
یادداشت یک استاد فلسفه برنمایش ابوبکر محمدی ، فاطمه محمدی : پرداختی نو به موضوعی که آتش زیر خاکستر است (ایران تئاتر- 7 آذر) بیژن عبدالکریمی : در کشور ما این مسئله شیعه و اهل سنت یک جور آتش زیر خاکستر است و می تواند به لحاظ ژئوپلتیک و به لحاظ امنیت کشور بسیار خطرناک باشد، اما تا به حال با شیوه ...
نقدی بر نمایش «ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی» به کارگردانی جلال تجنگی فاطمه ، فاطمه است (ایران تئاتر-26 آبان) ایران تئاتر-احمدرضا حجارزاده:آخرین کار جلال تجنگی که یکی از موفقترین آثار اوست، هرشب ساعت۱۸ در تماشاخانه سنگلج در حال اجرا است.
یادداشتی بر نمایش «خسوف» به کارگردانی ابوالفضل حاجی علی خانی و شقایق فتحی (ایران تئاتر-7 مهر) بغض ناشکفته درگلو فرهاد اسماعیلی:نمایش ارزنده خسوف روایت برش هایی از زندگی یک شبیه خوان حرفه ایست که در یک مرکز درمان روانی تحت مراقبت است و در آستانه آغاز محرم همه می کوشند تا او را ...
گفت وگو با اصغر همت بازیگر نمایش پرتره مرد ریخته (ایران تئاتر-14 مهر) من و نوشین در بخش تئاتر فصل مشترک داریم اصغر همت جزو بزرگان بازیگری تئاتر و تصویر در ایران است و هنوز مخاطبان، بازی موثرش را در قالب یک شخصیت منفی و سیاس در مجموعه امام علی به یاد دارند.
روایت تلخی از «نوشین» در دو پرده؛ (ایلنا- 11 مهر) مردی که به دست حزب توده نابود شد عبدالحسین نوشین، در حالی که تنها سه ماه از پایان محکومیتش مانده، همراه دیگر زندانیان توده از زندان گریخته تا به حزب پایدار بماند؛ گریختنی که برای او سرآغاز ...
نقدی بر نمایش «پُرتره مرد ریخته » (ایران تئاتر-2 مهر) هزار ُتوی عشق ، تنهائی و رنج ایران تئاتر- حسن پارسائی: نمایشنامههای متعددی نوشتهشدهاند که موضوعشان خود تئاتر بوده، اما متونی که فقط به یکی از شخصیتهای مهم دنیای تئاتر بپردازند، کم ...
اصغر همت، بازیگر «پرتره مرد ریخته» (روزنامه شرق- یک مهر) فرصتی برای «نوشین» شدن اصغر همت، بازیگر و مدیرعامل خانه تئاتر است و از دوشنبه ١٥ شهریور در تالار سنگلج نقش مردی را بازی می کند که برای تئاتر ایران نامی آشنا و بسیار تاثیر گذار است؛ ...
یادداشتی بر «پرترهی مرد ریخته» (ایران تئاتر- 3 مهر) دفاع از هنـر تـئاتـر قاسم نجاری : «پرترهی مرد ریخته» به کارگردانی غلامحسین دولتآبادی و آراز بارسقیان، شخصیتی را از دل تاریخ بیرون میکشد، غبار چهرهاش را میگیرد و از نو به آن نگاه ...